RSS 2.0

Så är det då åter dags för det säkraste vårtecknet av dem alla. En av mina kloka kollegor brukar nämligen säga, att "våren inträffar samtidigt med den svenska uttagningen till Melodifestivalen". I år infaller alltså våren lördagen den 14/3! En sanning med viss modifikation, eftersom våren officiellt redan infunnit sig på Öland - det har jag skrivit om tidigare.

Yttrandet fälldes dessutom långt innan något ljushuvud på SVT kom på idén att göra den svenska uttagningen till en lång dokusåpa, med fyra utslagningstävlingar, ett uppsamlingsheat - för att sedan samla de 10 (numera 11) bästa bidragen till en stor final i Globen. Jag hör till dem som tycker att detta är bra - vi får ett bra sätt att sålla bort alla stolpskott, som tidigare fanns i uttagningstävlingen. Genom åren har även en och annan favorit, t ex Carola, sållats bort - men det hör till spelet.

Detta år infördes en annan och mycket omtvistad nyhet: samtliga deltävlingar avgörs genom dueller. Även här ställer jag mig på SVTs sida och säger att detta är bra - hur svårt kan det va'?

Så till årets finalister. I år har jag skrivit massor av inlägg i detta ämne. Jag har redan tidigare tippat vilka som skulle gå till final - jag är inte helt nöjd måste jag säga. Däremot är nog de flesta överens om, att det är ett starkt startfält - vilket det i princip varit varje år, sedan den nya ordningen infördes. Låtarna listas i den ordning de framträder. Under varje titel har jag skrivit några egna kommentarer.
  1. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory (Min tredjefavorit)
    Flickornas favorit Mums-Mums framför en låt, som är bra men inte hans bästa. Vi har hört bättre.
  2. Caroline af Ugglas - Snälla, snälla (Jag skäms över att vara Svensk!)
    Den här låten får mej att se fullständigt illrött. I demokratins namn så, låt gå för att den gick till finalen - någon slags motvikt behövs säkert till alla pophits. Men när jag tar del av läsaromröstningar och allehanda spekulationer inför finalen, har jag förstått att många håller den här låten som favorit. Va? Ja, du hörde rätt. Utan att överdriva, vill jag säga att det vore "katastrof" om den här låten vann. Det skulle däremot inte förvåna mej...
  3. Agnes - Love Love Love (Min fjärdefavorit)
    En mycket bra låt, som artisten dessvärre inte gör rättvisa. Det krävs en stark röst och en artist med attityd. Charlotte P. lär ha avböjt. Vad man än tycker om henne, så är jag böjd att hålla med om att det kanske hade varit bättre. I deltävlingen var hon aningen blek pga röstproblem - något det ryktas att hon har även nu. I så fall är hon chanslös.
  4. H.E.A.T - 1000 Miles
    Hårdrock har inte i festivalen att göra - har jag sagt många gånger (så vann Lordi!). Men jag ger mej inte. Att låten på¨miner om reklamen för vitvaror, gör inte saken bättre. Bort, bort, bort...
  5. Emilia - You're My World
    Första veckan gillade jag den här låten, den är bra. Men artisten gör den inte rättvisa. Den passar henne inte, helt enkelt.
  6. Alcazar - Stay The Night (Min andrafavorit)
    En riktigt bra låt och bra framträdande. Får jag inte som jag vill, så får den här låten gärna vinna. Min andrahandsfavorit!
  7. Sarah Dawn Finer - Moving On
    En ballad som tidigare inte fått pälsen att stå. Den växer dock vid varje lyssning. Håller bara hennes röst, så kan det bli något. Den här låten funkar inte med en artist som går på halvfart.
  8. E.M.D. - Baby Goodbye
    Jag kan inte förstå vad som är så bra med den här gruppen. Ytterligare en flickfavorit, som kommit längre än vad artisternas kvalitet står sig. Låten är väl helt ok, men den har inget att hämta i Moskva.
  9. Sofia - Alla
    Internationella juryns val. Vi kanske kan få en och annan poäng av Grekland, den är en helt ok poplåt - men inget som väcker några känslor hos mej.
  10. Molly Sandén - Så vill stjärnorna (Min absoluta favorit!)
    Min absoluta favorit, som dock lär vara fullständigt chanslös - om man får tro förhandstipsen. Men jag vidhåller att den här låten, som är en ok och vacker ballad, framförd av en ung liten tjej med en förvånansvärt stark och vacker röst - vore en alldeles utmärkt låt att skicka till Moskva. Att framträdandet är äkta och snudd på "naket", gör att detta liknar det bidraget jag hissade förra året - även om man (ännu) inte kan jämföra henne med Sanna Nielsen. Dock har låten rullat i min skalle hela veckan. Bra låtar har en viss förmåga att fastna i någon slags loop i mitt inre öra.
  11. Malena Ernman - La voix
    Visst är den här låten annorlunda i sitt slag. Tidigare jämförde jag med Loa Falkmans Symfoni, vilket jag fick äta upp (han kom sist). Om svenska folket nu absolut måste rösta fram något som avviker - välj då hellre denna framför melodi nr två!!

Omröstningen på Aftonbladet ger (i skrivande stund) följande, smått skrämmande, resultat:

  1. Caroline af Ugglas (17.9 %)
  2. Malena Ernman (17.3 %)
  3. Måns Zelmerlöw (13.6 %)
  4. H.E.A.T (11.4 %)
  5. E.M.D. (11.0 %)
  6. Alcazar (10.4 %)
  7. Sarah Dawn Finer (8.4 %)
  8. Agnes (4.2 %)
  9. Molly Sandén (2.6 %)
  10. Emilia (1.9 %)
  11. Sofia (1.3 %)

Artisternas många röstproblem och sjukdomar kan dock komma att kullkasta allt vad experttips och omröstningar heter. Spänningen stiger. Man får dock hoppas, att svenska folket röstar fram ett bidrag som vi kan vara stolta över - lägg bort allt vad proteströster heter. Jag säger istället: Snälla snälla - ni som söker efter ett forum att vädra era protester i - Gör det på gatan, skriv i era bloggar, dela ut flygblad, starta studiecirklar - gör vad ni vill, men rösta inte fram melodi nr 2 till att representera Sverige. Däremot tar jag med kraft avstånd mot den påstådda "hatkampanjen" mot Caroline af Ugglas. Jag tycker helt enkelt att låten inte är bra.

Om man nu istället frågar "vilket bidrag tror du lyckas bäst i ESC" blir svaret lite annorlunda:

  1. Malena Ernman (21.5 %)
  2. Alcazar (17.5 %)
  3. Caroline af Ugglas (12.3 %)
  4. EMD (12.0 %)
  5. Måns Zelmerlöw (11.3 %)
  6. Sarah Dawn Finer (7.9 %)
  7. Heat (7.7 %)
  8. Agnes (3.2 %)
  9. Sofia (2.9 %)
  10. Molly Sandén (2.4 %)
  11. Emilia (1.2 %)

Man kan bara hoppas att svenska folket tar sitt förnuft till fånga. Och får jag inte min vilja igenom - det ser inte så bra ut för Molly, måste jag erkänna - då sätter jag en peng på Alcazar. Som jag skrivit tidigare - de har faktiskt samlat ihop till en vinst (även om deras tidigare bidrag var något bättre).

Mina tidigare inlägg om Melodifestivalen hittar du här:

Jag har ingen kontroll över min röstSofias spritkupp mot Molly
Segertippade Caroline af Ugglas om hatet på nätet Ett klassiskt schlagerkonstverk
Malena favorit hos artisterna Läxas upp av SVT
Tobbe Ek rapporterar direkt från Globen Så säger oddsen om kvällens schlagerdrama
Följ det hemliga repetNu ifrågasätts hårdrockarna av konkurrenterna
”Vi vill att folk ska kunna skilja oss från dansarna” ”Det här med pingvinerna var bara löjligt”
Artisterna bedömer varandra Nya flickfavoriterna gillar uppmärksamheten
Hårdrockarna vill inte till MoskvaHär är startordningen i finalen av Melodifestivalen 2009
Petra Mede faller i gråt – mitt under intervjun”Nacken tänjdes ut”
Där rök Måns Zelmerlöws chanser” Alcazars svettiga fest
Malena Ernmans låt jämförs med känd opera Men EMD:s stora skräck är inte magsjuka
”Det finns folk som säger det”af Ugglas är kvar i topp på omröstning
Emilia bjuder mer på sej självDanny i EMD är snyggast
Så påverkar SVT tittarnaPubliken väljer Alcazar
Öppnar melodifesten i Globen. Minut-för-minut-rapportering.
Så funkar röstningen.Från Zelmerlöw till Ernman.
Tips från juryn. Konkurrensen.
Schlager som politik.Följ schlagerbloggen.
Hitta ditt guldkorn i schlagerjungelnOch de här möts i Moskva...
Full schlagercirkus i forna Sovjet Schlagern har glömt sina rosor
Snälla, åk utSå går det i Globen
Nakenchock och VasaloppMot Moskva
Läs allt om Melodifestivalen HEAT i spritskandal
  

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS