RSS 2.0

Två saker kommer jag att minnas från årets Andra Chansen i Norrköping.

Ett
: Räkna aldrig ut en artist, även om hon är sjuk. SDF kom tillbaka och framförde sitt bidrag två gånger, felfritt. En låt som kräver en stark röst, dessutom. Det var kvällens prestation. En synnerligen värdig finalist.

Två: Jag har svårt att förstå, hur svenska folket kan rösta fram Caroline af Ugglas. I förra inlägget skrev jag att hon, i demokratins namn, gärna får gå till final. Men när jag nu får höra, att hon plötsligt blivit storfavorit i finalen - då börjar jag undra vad som håller på att hända.

Man måste komma ihåg en sak - det här är en tävling i musik, där vi som varit med några år tror oss veta vad som går hem i stugorna. Jag må framstå som gammalmodig och konservativ, men jag menar att Melodifestivalen och ESC är ett forum för sk "bred" musik, vanligen benämnd populärmusik eller pop. Förr hette det Schlager, men det begreppet känns förlegat idag. Hur en så pass "smal" låt som "Snälla, snälla" helt oförhappandes kan bli "bred" och framstå som favorit - det kan man säkert forska i och så småningom skriva en avhandling om. Man kan ha många teorier. Just nu känns det som proteströster. Vad fick en icke försumbar fraktion av svenska folket att i ett riksdagsval rösta på en skivbolagsdirektör från Skara?

I Sverige har vi sedan några år tillbaka haft en uttagning, som enligt min mening har hållit högre klass än hela europafinalen, ESC. Det är inte utan att jag känner en viss stolthet, över hur pass bra låtar vi kan producera här i Sverige. Hur vi, gång på gång, kan envisas med att skicka fel bidrag - det förstår jag inte. Vi skickade en duo som sjöng om "svalor som häckar", när vi kunde skickat ABBA (hette inte så då). Vi skickade The Ark, som vi trodde var stora ute i Europa. Vi skickade Charlotte Perelli, när vi kunde skickat - Sanna Nielsen. Listan kan göras längre än så. Lär av historien.

Demokrati - javisst. Jag brukar säga att "det är inte kriminellt att vara dum" (tänk vilka konsekvenser det skulle få :-). Självfallet ska alla som röstar göra detta efter sin egen övertygelse. Samtidigt har jag all rätt att säga vad jag tycker om de val ni gör. Det jag skriver här, gör jag utefter mitt tycke och smak - det finns säkert en och annan där ute som har åsikter om det. Debatt är bra.

När man bloggar och skriver kritik inom området Melodifestival, kan det lätt börja luta åt personförföljelse. Jag minns förra årets skriverier om Carolas vara eller inte vara. Så länge man håller sig till att uttrycka sina åsikter om låten och dess framförande, vilket självfallet skall ske med all tillbörlig respekt, så har man all rätt i världen att uttrycka gillande, ogillande eller t o m avsky inför ett bidrag. Börjar man istället tala om att artisten xx är en dålig människa eller liknande, då har man gått över gränsen.

Med all respekt för det som Caroline af Ugglas tillför inom sitt gebit - det handlar inte om huruvida hon är en bra artist eller ej; Det handlar om att skicka ett konkurrenskraftigt bidrag till ESC, någon som kan representera Sverige, någon vi alla kan vara stolta över. Om vi skulle skicka "Snälla, snälla" att representera Sverige i ESC, känner jag inte samma stolthet. Jag säger istället: Snälla snälla - ni som söker efter ett forum att vädra era protester i - Gör det på gatan, skriv i era bloggar, dela ut flygblad, starta studiecirklar - gör vad ni vill, men rösta inte fram detta bidrag till att representera Sverige.

Mina tidigare inlägg om Melodifestivalen hittar du här
:

Caroline af Ugglas ska fira med att vara tyst Storfavorit inför finalen”Vi är inte besvikna”
Tittarna reagerar starkt på Caroline af Ugglas framgång i andra chansen Sarah Dawn Finers bh-kuppTjejernas superkväll
”Bästa Melodifestivallåten på en herrans massa år”. Andra chansen - så gick det. Alla finalister klara
Så sjuk var Sarah på scenUppskjutning fredag natt.Schlagerbloggen
Sarah Dawn Finer pustade ut efter segern Det blev tjejernas kvällHej konsument!
"Ska aldrig vara med i ett barnprogram igen"”Jag är chockad” Tre segerkyssar
af Ugglas, Dawn Finer – och Sofia Berntson!”af Ugglas kvällens skräll”Sofias glädjevrål
Jag är så chockad så jag vet inte vad jag ska säga”  

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer
Postat av: Anonym

Men Peter, tror du verkligen att man när man lyssnar och röstar i uttagningarna sitter och analysrar vilken låt som har störst chans att vinna i internationella tävlingen? Och vem kan bedöma vilket bidrag sverige kan vara stolt över? För övrigt har väl svenskar förfasats över de internationellt vinnande bidragen nästan varje gång.

2009-03-08 @ 00:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS