RSS 2.0

Ibland är det svårt att få rätt perspektiv på saker och ting. Kanske man inte skall låta sig inspireras alltför mycket av olika tidningsrubriker?

Jag såg ett inslag om den nya rymdfarkosten Kepler, vars uppgift är att söka efter jordlika planeter. Synd bara att det här inslaget inte gick lite mera på djupet. Hur bär den sig åt? Är detta en interferometer kanske? Detta är i mitt tycke ändå den intressantaste nyheten denna dag. Kanske får vi svaret på den eviga frågan - är vi ensamma? Och om vi har sällskap, kommer vi någonsin att kunna kommunicera med våra grannar i rymden?

Jag upplåter sedan ett antal år tillbaka min outnyttjade datortid till projekt som SETI at home m fl inom ramverket BOINC.

I väntan på mera konkreta resultat får man hålla tillgodo med lite SciFi på TV. Såg just sista avsnittet av Stargate Atlantis.

Något man ägnar betydligt mera utrymme åt, är att avgörandet i Melodifestivalen börjar närma sig. Härnäst är det dags för Andra Chansen. SDF ställer in genrepet pga sjukdom. Iom duellsystemet uppnås ingen total kosmisk rättvisa, men höjer onekligen spänningen.

SDF borde slå Scotts i den första duellen, förutsatt att rösten håller. Lili & Susie och BWO gör upp om vem som blir motståndare. Mitt tips är Lili & Susie som går vidare, oavsett vilket motståndet blir.

Star Pilots mot Amy Diamond är riktigt svårtippat, men jag satsar en slant på Amy. Hon lär gå vidare, oavsett om motståndet är Caroline af Ugglas eller Rigo & The topaz sound (jag tänker inte rösta i den sista duellen).

Men är det inte lite väl magstarkt att hugga i med att "Favoriterna offras"? Nåväl, enligt statistiken har de som går vidare från andra chansen inte speciellt stora chanser i finalen. Där väntar favoriter som Agnes och Molly.

Allt har med rubriksättning att göra. Jag läser vidare "Helvetesvintern är över". Det handlar om kräksjukan. Men nu skall det bli mildväder hela helgen tydligen. Ja det verkar som att minusgraderna börjar lysa med sin frånvaro, även om medeltemperaturen ligger flera grader under förra årets. Jag har en egen väderstation sedan 2006 och håller koll på vädret vid min sommarstuga på Öland.

Jag tog ledigt under fredagen. Sedan andra halvan av januari har all min tid gått åt till vår ombyggnad på jobbet. På måndag kan vi förhoppningsvis flytta in i en nyrenoverad ledningscentral för Sjö- & Flygräddning. Eventuellt kommer jag ta lite bilder och lägga ut på jobbets blogg MRCC Online.

Här hemma så var det nära att jag fick lov att offra helgen på att åka till Öland och starta om nätverket, eftersom jag tappade kontakten med stugan. Men det visade sig vara fel på station och nu rullar allt som det skall igen. Iofs hade jag behövt ta bilder på mina Snödroppar. Men vi kan hoppas på en gradvis (!) ökning av temperaturen och avsaknad av bakslag, typ förra året. Jag har ju härifrån ingen möjlighet att skydda mina växter mot minusgrader. Förra året tog en hel del Tulpaner stryk, men jag har satt nya i höstas. Här kan du se vad jag beställde.

Mina frön som jag satt under de senaste veckorna börjar ta sig fint. Snart blir det dags att ta flera bilder och lägga ut. Och jag väntar på lite leveranser, och det blir nog att sätta ytterligare ett par pluggboxar.

Så då kan man verkligen fråga sig - vad är viktigast? 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS