RSS 2.0

Jag har redan noterat den värsta regnepisoden, sedan jag började mäta väder med min väderstation på Granudden i Färjestaden på Öland. 52 mm på två timmar blev det på onsdagen. 40 mm föll mellan 1235-1320 ungefär.

Jag sitter här och läser lite i olika nyhetsmedia om vad som hänt. T ex skriver Barometern och Östran att Ölands Köpstad i Färjestaden översvämmades, och flera butiker fick utrymmas.

SMHI varnar för mera regn, men inte direkt här. Det får räcka för den här månaden. Jag har tidigare sagt att jag gärna vill ha lite regn då och då - eftersom jag slipper besväret med att vattna alla mina blommor. Men det här regnet har gjort mera skada än nytta - mina vackra Riddarsporrar la sig ner och en del gick av. Blommorna på mina vackra Liljor är alldeles trasiga - inte undra på när det har haglat. Tur man hann ta bilder innan!

Jag läser vidare. Även Aftonbladet skriver om översvämning i Färjestaden. Där står också att ovädret är på väg in över Östra Svealand  - samt att det är stor risk för översvämning. Dagens understatement. Här finns också läsarnas egna klipp.

Även Nyhetskanalen skriver om SMHIs varning. Här står också hur man skyddar sig mot den väntande översvämningen.

Blåsa skall det tydligen göra i morgon också! Enligt SMHI kan det bli upp till 20 m/s här i sydost. SVT kallar det "ett klassiskt polskt lågtryck".

Vi får se om mina kollegor på Sjö- & Flygräddningscentralen i Göteborg får det hett om öronen också. Själv har jag semester, så borde kanske inte bry mej så mycket - men kan inte hjälpa att jag sitter och läser lite då och då på deras blogg - MRCC Online.

Slutligen kan jag bara notera, att min webbserver här i stugan baxnade av all trafik. Den - och mitt ADSL-internet, är inte direkt dimensionerat för den här mängden webbanrop :-)

 
Bloggar.se:   Väder, Oväder, Skyfall, Översvämning, Färjestaden, Öland

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS