RSS 2.0

Det var inte så länge sedan (8-9/7) som jag rapporterade om skyfall i Färjestaden (inlägg 1, 2, 3). Då kom det 55 mm på två timmar, eller 40 mm mellan 1235-1320.

Idag har jag fått 20,9 mm än så länge (uppmätt med min väderstation - kolla här!). Merparten, ca 15 mm, föll under ca 10 minuter runt kl 15. Tala om skyfall! Dessutom kom det mycket kraftiga kastvindar och åskade gjorde det också. Brukar inte stänga av och dra ur kontakter, men idag gjorde jag det.

Kolla in väderradarn.

Mellan knallarna hörde jag sirener från allehanda utryckningsfordon, som tycktes åka fram och tillbaka - oavbrutet. Jag hade inte ens min scanner igång, så jag fick inte veta vad som hänt. Men en kvalificerad gissning är väl, att det röde sig om stora vattensamlingar och översvämning.

Nu är allt uppe och snurrar igen, och jag läser på nätet om vad som hänt:
- Kaos på Öland efter kraftiga regn
- Här drar ovädret in över Sverige
- Kraftigt åskväder över Öland
- Köpstaden översvämmad
- Gnista orsakade brand i Askelunda

 
Bloggar.se:   Väder, Färjestaden, Öland, Skyfall, Åskskurar, Åska, Oväder

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS