RSS 2.0

Jag har redan noterat den värsta regnepisoden, sedan jag började mäta väder med min väderstation på Granudden i Färjestaden på Öland. 52 mm på två timmar blev det på onsdagen. 40 mm föll mellan 1235-1320 ungefär.

Jag sitter här och läser lite i olika nyhetsmedia om vad som hänt. T ex skriver Barometern och Östran att Ölands Köpstad i Färjestaden översvämmades, och flera butiker fick utrymmas. Mina blommor tog stryk - tur man hann ta bilder innan!. Men det var igår det.

Redan igår kväll såg jag att regnsnurran angjorde Sveriges ostkust. Idag, efter en god natts sömn, ser jag att den slagit till med full kraft över Svealand. I dess fotspår skall blåsten komma, och den lär inte vi här på Öland klara oss undan. SMHI varnar för vindar upp till 20 m/s. Däremot verkar det som vi fått vår dos av regn för den här gången.

Åska är ett annat otrevligt fenomen, som brukar åtfölja häftiga regn. Så var det t ex här i går.

Så till dagens och nattens händelser. Regnet det bara öser ner, skriver GP (sannolikt den mest nyanserade rubriken idag). Göteborg fick sin beskärda del under onsdagen, GP noterade 57 blixtnedslag i Göteborg. Sverige dränks, skriker däremot Aftonbladet. "Katastrofläge i delar av landet" - finns det något som heter så? Kvällstidningar har en viss benägenhet att alltid använda ord som Kaos och Katastrof. Men här noterar man även en tromb utanför Kungsbacka. SMHI varnar för skyfall - sant. I Expressen läser jag vidare att Blixten slog ned i Bos bil, samt att Brofäste rasade i Leksand.

Att lågtryck kommer från Polen är tydligen ett så känt fenomen, att meteorologerna har en kodbeteckning på scenariot.

DN skriver att Fortsatt dåligt väder väntar (nyanserat och bra). Här omnämns också ovan nämnda brofäste i Leksand.

SvD skriver att SMHI varnar för fortsatta skyfall. Här finns också en artikel om det rasade brofästet i Leksand :-)

Tillägg kl 10:50 --> SR Gotland skriver att de fått rapporter från lyssnare om 50-80 mm. Och nu börjar det faktiskt regna här i Färjestaden!

Slutligen letar jag bland diverse privata väderstationer, om jag kan hitta någon som har haft mer än 50 mm - dock utan någon större framgång. Men det kanske blir. Observera att min lista inte har uppdaterats och städats på ett tag. Många saknas säkert och en del länkar verkar döda.

Bloggar.se:   Väder, Regn, Skyfall, Översvämning, Åska

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS