RSS 2.0

När jag nu så här på söndagsförmiddagen hämtat mej från gårdagens schlagerbatalj, läser jag lite här och var att "tittarna rasar mot nya röstningssystemet". Kvällstidningarnas krönikörer sällar sig till skaran och riktar en bredsida mot SVT.

Personligen har jag inga problem med förändringen. Visserligen är det inte något som jag hade efterfrågat, men för mej funkar det här lika bra som tidigare regler. Tillhör jag då minoriteten? Ja, säg det...

Men en sak är jag ganska säker på - den här typen av läsaromröstningar som man baserar hela klagovisan på, de är nog inte speciellt rättvisande. Titta bara på hur fel de hade i fråga om vem som skulle gå vidare från Göteborg! Utgör de som läser de här webbtidningarna ett representativt urval av befolkningen? Är de som väljer att rösta på dessa webbsidor representativa? Retoriska frågor - och mitt svar är, att det inte tycks vara lika "trendigt" att aktivt försvara SVT som att klaga.

Jag tror inte det ligger i människans natur att vara förändringsbenägen. När vi ställs inför en förändring, och våra cirklar rubbas, kan vi delas in i två huvudgrupper:
  1. De som sätter klackarna i backen och skriker ut sin ilska.
  2. De som gillar läget och inte kommenterar saken vidare.

Min teori är att de som är emot förändringen är mera benägna att rösta än de som tiger och samtycker. Rent journalistiskt tror jag också att det är mera intressant att göra en story av protester, än av dem som tillhör den andra kategorin ovan. Med andra ord, de som klagar får större utrymme i media en de som försvarar etablissemanget.

Så till rubriken, "hur svårt kan det va'?".

  1. Vi röstar som vanligt på det bidrag vi gillar mest.
  2. Efter att 3 bidrag åkt ut har vi en möjlighet att rösta igen, om vårt bidrag åkte ut och vi vill gynna vårt andrahandsval.
  3. I den duell där vår favorit förhoppningsvis deltar röstar vi en gång till.

Jag ser många fördelar och egentligen bara en nackdel, i fråga om absolut rättvisa. Kom dock ihåg att detta inte är något annat än en tävling i musik, en lek - det är inte världens undergång om inte rätt bidrag går vidare!

  • Det finns många andra tävlingar som avgörs på liknade sätt, t ex VM i Hockey och Handboll. Dvs inte fullt lika rättvist men mera spännande.
  • Att spänningen inte gick hem i stugorna, beror snarare på att SVT inte lyckats förklara proceduren för tittarna.
  • Det är fortfarande bara två gånger som var och en behöver rösta.
  • Vi kan rösta på vårt andrahandsval, om vår favorit inte gick vidare till andra omgången. Tidigare hade vår röst annars varit bortkastad.
  • Vi kan rösta i den andra duellen, utan att det påverkar vår favorits möjlighet att gå vidare.

Mina tidigare inlägg:
- Rätt låtar vann!
- Från Emilia till Alcazar
- Folket mot experterna - vem vinner?
- Nu börjas det igen...


Och nedan kan ni som vanligt läsa vad som skrivits i tidningarna. Jag tycker mej se en trend: det är bara kvällstidningarna som skriver om skandal :-)

Bloggar.se: , , , , , , , , , Intressant

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer
Postat av: Staket JimmyJimmy Ekman

Hej



Jag har en ett tips om en sak du kan skriva om på bloggen, kan du maila mig på [email protected] så kan jag svara med lite mer information.



Mvh Jimmy

2009-02-13 @ 13:39:11
URL: http://www.skandinaviska.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS