RSS 2.0

Tjohoo, nu är våren/sommaren kommen och därmed också trädgårdsarbetet!

Detta år blir det 4 härliga månader i en följd på Öland. Mycket som borde blivit gjort för länge sedan kan nu med lätthet hinnas med. Blombeståndet har med åren tunnats ut och det behöver kompletteras överallt. Mycket är redan åtgärdat men jag väntar också på ett par leveranser. Ny jord visade sig bli nödvändigt på de flesta ställen också.

Varje år så infinner sig dessa uppgifter som brukar bestå av:
  1. Rensa ogräs!
  2. Klippa gräset.
  3. Behandla gräsmattan mot mossa.
  4. Komplettera i rabatterna.
  5. Komplettera med jord i rabatterna.
  6. Fotografera! Dagens bilder finner du här. Även på Facebook!

 Granudden  
Detta är årets första bild. Det har dröjt lite med fotograferandet, men jag ville inte visa några bilder förrän allt är färdigt.  
2018-05-06 Granudden Granudden  
Som synes inte så mycket blommor ännu. Den senaste veckan har ägnats åt diverse arbeten, som t ex plantering och mer är på väg.                                 
2018-05-06 Granudden_0002 Granudden  
Gräsmattan har fått sin årliga behandlling av Granudden  
                                 
2018-05-06 Granudden_0004 Granudden  
                                 
2018-05-06 Granudden_0049 Granudden  
                                 
2018-05-06 Granudden_0053 Granudden  
                                 
2018-05-06 Granudden_0055

Allt är sent i år. Björken har precis fått löv, Magnolian började blomma idag och Påskliljor och Kejsarkrona blommar fortfarande.

IMG_0005  
Här kommer det så småningom att vankas Stockrosor och i bästa fall någon Pion.                                 
2018-05-06 IMG_0005 IMG_0006  
                                 
2018-05-06 IMG_0006 IMG_0013  
Här kommer det så smångingom att bli Liljor i mängder.                                 
2018-05-06 IMG_0013 IMG_0027  
Som kanske framgår av bilden, har jag här planterat en hel del. Här kommer att bli Studentnejlika, Riddarsporre, Akleja och Stormhatt.                                 
2018-05-06 IMG_0027

Längs staketet så har jag hunnit med en hel del. Förutom ny jord så har jag satt nya Liljor och flera är på väg med posten. Den vänstra rabatten inifrån sett kommer som vanligt att ha massor med Stockrosor, medan den högra har Liljor. Längt till höger finns en plantering där jag i år kompletterat en hel del. Längst ut mot staketet finns Studentnejlika (Brinnande Kärlek). Sedan varvas Stormhatt och Praktriddarsporre i mitten och närmast insidan finns Akleja och Kinesisk Riddarsporre.

IMG_0026  
Här kommer det bl a att bil Dagliljor.  
2018-05-06 IMG_0026 IMG_0066  
                                 
2018-05-06 IMG_0066

I det som jag brukar kalla för "Vinkeln", så satte jag förra året en hel del Dagliljor och i år har jag satt ännu flera. Här växer även Akleja vilt. Till höger har jag kompletterat mina Höstflox samt satt en hel rad med varvat Praktlysing (gul) och Steppsalvia (blå).

IMG_0048  
Här kommer det att bli Akleja och nyplanterade Riddarsporrar.                                 
2018-05-06 IMG_0048 Bakgården  
Här på Bakgården så får det växa

Här har jag kompletterat med flera plantor Trädgårdsriddarsporre. Så även på bakgården.

Björken  
Björken trimmade vi hårt för något år sedan och den blir jättefin. Rabatten under har 5-6 påsar med ny jord.  
2018-05-06 Björken_0050 Björken  
Här kommer att planteras ännu mera Trädgårdsiris. Runt hela rabatten så kommer det snart upp en ring av Blodnäva.                                 
2018-05-06 Björken_0054 Björken  
                                 
2018-05-06 Björken_0057

Runt Björken fick jag fylla på med 5-6 påsar jord. Här kommer det att bli en ring av Blodnäva men bakom så blir det Trädgårdsiris och lite annat smått och gott.

Jag kommer att komplettera rabatterna ovan med massor av Iris och Gladioler också. Det är de som är på väg med posten!

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS