RSS 2.0

Det här inlägget kommer att handla om min förodling. Visst var det så, att jag tidigare skrev att "i år skall det inte bli så många pluggboxar"? Nu räknar jag in totalt 16 och det är säkert inte slut med det :-) Här ser du i alla fall 11 av mina 16 boxar, "strategiskt" placerade i mitt köksfönster. Ovanför hänger två blomlampor från Clas Ohlson. Bilderna är som vanligt hämtade från mitt Fotoalbum. Alla bilder i detta inlägg hittar du under dagens datum. Du kan förstås också klicka på varje bild och se den i lite större format. I albumet kan man dessutom klicka en gång till och se bilden i full upplösning.

Två av boxarna, som stått sedan början av denna månad, ville inte ta sig. Det handlar om Ackleja och på odlingsanvisningarna som hör till de nya sorterna som jag satt, står det att de skall ha en kylperiod först. Därför har jag tagit dessa två boxar och kompletterat lite - och så åkte de in i kylskåpet för minst en vecka. Utan lock! Ja, nu är det så att alla mina lock av någon märklig anledning finns kvar hos Mor - de står på hennes köksgolv. Jag åker inte 32 min för att hämta lock till pluggboxar, och att köpa nya är uteslutet. Nåväl, det lär inte dunsta speciellt mycket i kylskåpet.

Echinacea x hybrida "Paradiso" heter den här vackra blomman, som jag hoppas väldigt mycket på. Det är en Solhatt eller Rudbeckia om man så vill. Det här är en flerfärgsblandning som jag fått tag i från Impecta. När jag läste odlingsanvisningen så blev jag smått förskräckt - den gror oregelbundet och det kan ta 1-5 månader innan något visar sig. Dessutom bör man helst sätta den utomhus med början i januari, dvs låta den genomlida naturens hela påverkan från vinter till vår. Det går nästa lika bra att efterlikna detta med hjälp av sitt eget kylskåp. Jag hade ingenstans, där jag kunde ställa den utomhus, så det fick bli kylskåpet. Så fort jag fått ut den ur skåpet för ett par veckor sedan, började den gro. 38 av 49 tog sig. Idag har jag kompletterat i de andra hålen - fast de får ju ingen temperaturskiftning, varför det är lite tveksamt om de kommer att ta sig. Nåväl, 38 plantor är inte illa - de skall sättas vid staketet i samma "rutor" som mina Kejsarkronor sitter.

Delphinium grandiflorum 'Dwarf Blue Butterfly' - Kinesisk Riddarsporre är otroligt vacker. Den ger massor av djupblå blommor hela sommaren. Den är dessutom väldigt lättodlad, vilket inte skadar direkt. Jag har valt att förodla, men man bör även kunna så den direkt på växtplatsen. Här har det kommit upp i samtliga 49 hål. Dessa blå blommor skall jag främst ha under mina Liljor vid staketet. Men jag skall även så frön i de andra rabatterna vid staketet samt på bakgården. Dessutom skall jag komplettera lite i rundlarna.

Praktriddarsporre heter den på svenska. Det latinska namnet är ståtligt: Delphinium cultorum Belladonna 'Bellamosum'. Det här är, som du kanske förstår, också en Riddarsporre, som även den växer som en liten buske - till skillnad från Trädgårdsriddarsporrarna som har höga spiror. Det har inte kommit upp så många än - jag får nog ge dem en chans, i varje fall ett par veckor till. Men jag har flera frön, så jag kan komplettera senare. De brukar faktiskt inte vara så svåra, så det löser sig nog. Jag tänker mej ha dessa blommor under Liljorna samt i Staket, extra. Dessa blåa blommor blir väldigt vackra ihop med mina röda Studentnejlikor.

Delphinium Tatsienense 'Sky Lights', eller Azurriddarsporre som den heter på svenska, är en medelhög variant på buskig Riddarsporre. Det intressanta med den här sorten, är att den blommar med två olika färger. En "sedvanligt" himmelsblå och den andra mycket ljust blå - nästan som små molntussar. Nu skall jag ärligt erkänna, att jag ibland blandar och förväxlar den med den kinesiska riddarsporren. De är väldigt lika.


Stokesia Laevis, eller Blåklintsaster, är en ganska märklig blomma, som jag har tänkt prova i år. Nu har det ännu inte hunnit komma upp så värst många, men jag har gott om tid. Den lämpar sig väldigt väl för att växa vilt. Den kanske passar utanför mitt staket, t ex - men även på Bakgården, där jag i år skall satsa mera på Perenner. Jag skall väl inte gå så långt som att kalla denna för en "raritet", eftersom den enligt uppgift skall växa vilt på Öland. Men det är i alla fall kul att ha några exemplar av "Stokes Aster" i min trädgård!

En annan sorts blommor som jag torskat på är Stockrosor. Höga stänglar med blommor iStockros 'Happy lights mixed' väldigt vackra och skiftande färger. Personligen föredrar jag de enkelblommiga, som i många fall dessutom har fingerformade blad, som inte i lika hög utsträckning drabbas av lössangrepp. Stockrosor av vanligen blad, "stora som dasslock" - ett himmelrike för bladlöss och andra skadekryp. Stockrosen är per definition tvåårig, men den enkla sorten kan stimuleras att bli flerårig, genom att man knipsar av stänglarna direkt efter blomningen. Eller så kan man låta den bilda frön som självsår sig. Jag har Stockrosor på flera ställen i trädgården och tänker i år även sätta en rad i bakkant i den långa rabatten på baksidan. I år har jag satt tre olika sorter.

Ackleja är en annan växt som jag tycker om. Den passar dessutom väldigt bra ihop med Riddarsporrar, den har t o m egna sporrar! Förra året hade jag Pastellackleja i min rabatt "Staket Extra", där jag i år tänker komplettera med lite nya sorter. Dessutom tror jag att Ackleja passar väldigt bra in på bakgården. Jag driver upp några boxar nu, men tänker även direktså - det lär gå att göra, även om det bästa är att sätta dem på hösten. De vill gärna ha en temperaturväxling, så jag har satt mina boxar i kylskåpet, där de kommer att stå minst en vecka, innan jag tar ut dem.
 
  • Pastellackleja - Aquilegia cultorum 'McKana Giant'.
  • Guldakleja - Aquilegia chrysantha 'Yellow Star' ,
  • "Vanlig Ackleja" - Aquilegia vulgaris,
  • "Origami Mixed"
  • "Blue Star"
Akleja 'Origami Mixed' Akleja 'Blue star'


Clematis species mixedI år vill jag även få lite flera sorter av Klematis att sätta i min spaljé på husets södra gavel. Det här är en blandning av olika sorter och dessa vill också gärna ha en temperaturskiftning - kylskåpet blir det alltså även för denna pluggbox! Näväl, jag har redan ett par-tre olika Klematis, men de har inte blivit vad jag hoppades på. Vi får se hur det här experimentet lyckas. Min pluggbox med Knölvial, flerårig Luktärt, har jag däremot tagit ut ur kylen nu. I övrigt tänker jag mej att så lite frön av olika slag under den spaljén, det finns ju väldigt många vackra ettåriga slingerväxter att välja mellan.


Linaria Aeruginea ‘Neon lights’Linaria Aeruginea ‘Neon lights’ är en annan nykomling, som jag tänker prova. En liten söt perenn,Höstflox ‘Century Hybrids’ som kan börja blomma redan första året "vid tidig sådd". Bakgården och Skaket, extra är den tänkt för.

Jag avslutar det hela med en blandning av Höstflox. Jag har sådana redan, men det här är ett par färger, som jag helt enkelt inte kan motstå. Även denna box hamnade i kylskåpet, eftersom den egentligen skall sås på hösten (behöver temperaturväxling för att gro).


 
Bloggar.se: förkultivering, frö, växter, blommor, trädgård

Mina tidigare inlägg i ämnet:

 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS