RSS 2.0

Då är lördagens tävling igång och jag kommenterar låtarna och framträdandena allteftersom de inträffar. Någon kallade detta för Dödens Grupp. Vanligen brukar det innebära att det finns många bidrag av hög kvalitet. Jag förstår i vanlig ordning ingenting...

  • Agnes - ja, vad skall man säga? Låten är kanonbra, men kräver en stark röst. Det var just det som Agnes inte hade ikväll. Frågan är hur pass mycket hon hämmades av sina röstproblem. Om hon lät och såg lite ansträngd ut under framträdandet, såg hon desto mera lättad och glad ut, när det hela var över. Räcker hennes popularitet ändå för avancemang?
  • Star Pilots - fejk eller ej. Spelar ingen roll. Tom Cruise, släng dej i väggen! Den här låten lyfter (f'låt!).
  • Susanne Alfvengren - Var inte ett av kriterierna för den Internationella Juryn att bidragen inte fick framföras på svensk dialekt? Man kan tycka vad man vill om juryns vara eller inte vara, men jag tvivlar på att den gotländska dialekten, som vi i Sverige tycker låter charmig, går hem i Bosnien-Herzegovina.
  • Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng - Om det här bidraget går till Moskva, har vi i alla fall försäkrat oss om tolvor från Lettland och Norge. Bägge artisterna har nämligen deltagit i ESC tidigare. Sahlene har länge varit en av mina favoriter, men ärligt talat tror jag inte får tävla där i år.
  • Thorleifs - Dansbandsmusik blir inte bättre, bara för att man kryddar den med lite ABBA-toner.
  • Sarah Dawn Finer - hon vann nästan för två år sedan, då med en mycket bra låt. Årets bidrag är inte fullt lika bra, men är så här långt kvällens enda bidrag som håller kvalitet. Men det räcker inte för vinst.
  • Next 3 - En korsning mellan Hip Hop och Latino. Går detta bidrag vidare, måste jag erkänna att jag börjar bli för gammal för det här. Men jag vidhåller att rapmusik inte har i Melodifestivalen att göra. Men vi har tidigare sett exempel på hur yngre musik slår ut det som då kallades "gubbrock".
  • Malena Ernman - Loa Falkman kom sist med Symfoni. Ingenting har förändrats sedan dess.

Vidare till andra omgången: Agnes, Star Pilots, Thorleifs, Sarah Dawn Finer, Malena Ernman. Jag hade velat byta ut Thorleifs mot Sahlene, annars är jag ganska nöjd.

I första duellen: Agnes mot Star Pilots. Det blir tufft. Agnes har sina trogna anhängare som säkert röstar i massor. Det blev Agnes. Det tog väldigt lång tid innan hon var redo att framföra det vinnande bidraget på nytt. Orsaken får vi säkert snart veta, tack vare våra kära kvällstidningar.

I andra duellen: Sarah Dawn Finer mot Malena Ernman. Det borde vara enklare. Tyckte jag, men det blev Malena Ernman! Who cares? SDF fick Internationella Juryns röst.

Mina tidigare inlägg om Melodifestivalen finns under kategorin med samma namn. Kommentera gärna!!
- 32 låtar inräknade

 

Bloggar.se:  , , , Intressant

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS