RSS 2.0

"SMHI varnar för trafiksvårigheter", hör jag på Ekot. Jag sitter i TV-soffan i Nybro och här har det regnat hela dagen. Samtidigt smälter snön bort - både här och på Öland, där jag följer utvecklingen med stor spänning, tack vare mina webbkameror. På Öland har det hittills idag kommit 16.6 mm regn/snösmältning, enligt min väderstation där. Dagen före Julafton var min bil insnöad så jag fick skotta mej ut. Det är tvära kast.

Alla skyller på klimatförändringarna, men det här är ju bara vanligt vinterväder.

"Regn i söder som troligtvis övergår i snöfall", avslutar man prognosen med. Nu hoppas jag innerligt, att det inte kommer mera snö på Öland - utan istället att det regnar och töar. Jag vill hemskt gärna åka till stugan och rensa i trädgården, och är det barmark på Annandagen så åker jag dit.

Samtidigt har jag under ett långt inslag hört om alla trafikolyckor - väldigt tråkig läsning. Radio, TV och alla tidningar går ut med SMHIs varningar, men det tycks inte hjälpa. Eller, det hade väl inträffat ännu flera olyckor om man inte varnat. Måste man alltid räkna med olyckor? Vi skapar mer och mer säkerhet kring sjöfart, luftfart och vägar - men olyckor kommer kanske alltid att inträffa.

Det känns lite overkligt när man talar om "snöoväder" och trafiksvårigheter, när det töar för fullt här. Ja ja, det kanske kommer snö här också. Då får jag kanske skotta mej ut i morgon också.

Sjöräddningen har det lugnt i alla fall. Sjö- & Flygräddningscentralen, som blir JRCC efter årsskiftet, finns på nätet med Blogg, Twitter och Facebook
 

 

Offer för halkan Man klipptes loss SMHI varnar för nytt snöoväder
Olycka stängde Öresundsbron Först regn - sedan snö Kylan stannar - blixthalka väntar
Trafiken och vädret tog Jul Bilist körde i diket Plogbil krockade med personbil
Singelolycka på gamla E22an Mer snö på Annandagen Blåtsnön fick tältet att rasa
Trafikolycka utanför Torsås Webbkameror på Öland Trafikolycka utanför Vassmolösa
Man omkom i singelolycka Flera svåra olyckor Flera trafikolyckor i snöovädrets spår
Julfirandet insnöat i USA Katastrofläge i USA Nytt snöoväder drar in över Göteborg
SMHI varnar för snöoväder SMHI varnar för snöfall Flera krockar med personskador

 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS