Idag finns ett antal olika varianter:
- EPIRB (båt)
- PLB (personlig)
- ELT (flyg)
En EPIRB är vanligen utformad så att den startar automatiskt om båten sjunker. Den flyter dessutom på vattnet. En PLB är avsedd att bäras av en person och kan därför användas både till lands och till sjöss. Den startas alltid manuellt.
Nödsändaren sänder på 406 MHz och signalen uppfångas av ett antal satelliter som kretsar kring Jorden. Nödsändaren har dessutom ytterligare en sändare på flygets nödfrekvens 121.5 MHz. Den senare är avsedd att användas vid pejling. Det finns en äldre variant som enbart har 121.5 MHz, men den rekommenderas inte, eftersom den saknar identifiering och ger betydligt sämre positionsnoggrannhet.
När signalen uppfångas av satelliten, görs en dopplermätning som ger en indikation om position på ca 3 distansminuter när. Men man får alltid två positioner, varav den ena är en spegel. Det krävs i regel två satellitpassager för att få veta vilken av positionerna som är rätt.
När sjöräddningsenheterna kommer ut i området, börjar man pejla på 121.5 MHz. Att hitta en person i vattnet är alltid svårt. Det finns även nödsändare med inbyggd GPS. I det fallet sänds den nödställdes förhoppningsvis rätta position via satelliten. Dessutom behöver en satellitpassage inte inväntas (kan ta upp till två timmar om man har otur), iom att det finns geostationära satelliter också (dessa kan dock inte göra dopplermätning av förklarliga skäl).
Det är sant att den här typen av nödsändare genererar övervägande oavsiktliga larm, men larmen tas alltid på allvar tills motsatsen har bevisats. För att bl a kunna bedöma trovärdigheten i larmet, är det dock viktigt att sändaren är registrerad. Om så är fallet, innebär det att räddningscentralen kan få kontakt med anhöriga eller i bästa fall direkt med objektet. I fråga om EPIRB registreras den hos Sjöräddningscentralen. PLB registreras hos Flygräddningscentralen (gäller Sverige).
Ab (Knuff!) Aftenposten
Bloggar.se: | nödsändare, EPIRB, PLB, ELT, sjöräddning |
---|
Denna text är en faktaredovisning och skall inte uppfattas som kritik, omdöme eller argumentation.