RSS 2.0

Liksom nödraketen har nödsändaren den bristen, att den inte talar om vad som är problemet. Det är ett trubbigt redskap men ger ändå den nödställde en chans. Årligen räddas en handfull svenskar av nödsändare.

Idag finns ett antal olika varianter:
- EPIRB (båt)
- PLB (personlig)
- ELT (flyg)

En EPIRB är vanligen utformad så att den startar automatiskt om båten sjunker. Den flyter dessutom på vattnet. En PLB är avsedd att bäras av en person och kan därför användas både till lands och till sjöss. Den startas alltid manuellt.

Nödsändaren sänder på 406 MHz och signalen uppfångas av ett antal satelliter som kretsar kring Jorden. Nödsändaren har dessutom ytterligare en sändare på flygets nödfrekvens 121.5 MHz. Den senare är avsedd att användas vid pejling. Det finns en äldre variant som enbart har 121.5 MHz, men den rekommenderas inte, eftersom den saknar identifiering och ger betydligt sämre positionsnoggrannhet.

När signalen uppfångas av satelliten, görs en dopplermätning som ger en indikation om position på ca 3 distansminuter när. Men man får alltid två positioner, varav den ena är en spegel. Det krävs i regel två satellitpassager för att få veta vilken av positionerna som är rätt.

När sjöräddningsenheterna kommer ut i området, börjar man pejla på 121.5 MHz. Att hitta en person i vattnet är alltid svårt. Det finns även nödsändare med inbyggd GPS. I det fallet sänds den nödställdes förhoppningsvis rätta position via satelliten. Dessutom behöver en satellitpassage inte inväntas (kan ta upp till två timmar om man har otur), iom att det finns geostationära satelliter också (dessa kan dock inte göra dopplermätning av förklarliga skäl).

Det är sant att den här typen av nödsändare genererar övervägande oavsiktliga larm, men larmen tas alltid på allvar tills motsatsen har bevisats. För att bl a kunna bedöma trovärdigheten i larmet, är det dock viktigt att sändaren är registrerad. Om så är fallet, innebär det att räddningscentralen kan få kontakt med anhöriga eller i bästa fall direkt med objektet. I fråga om EPIRB registreras den hos Sjöräddningscentralen. PLB registreras hos Flygräddningscentralen (gäller Sverige).

Ab (Knuff!) Aftenposten 

Bloggar.se:   , , , ,
Intressant
Denna text är en faktaredovisning och skall inte uppfattas som kritik, omdöme eller argumentation.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS