RSS 2.0

Så här på årets sista dag kan jag börja med att konstatera att olycksbådande vädervarningar har varit så pass vanliga den senaste tiden att de knappast utgör någon sensation. Trots detta varnar kvällspressen för "väderkaos". Även om dessa skriverier tenderar att bli en smula överdrivna, kan det verkligen vara på sin plats med en varning.

Kylan och snön kom tidigt denna vinter och isen börjar nu lägga sig runt våra kuster. Oavsett om isen kommer tidigt eller sent, är det alltid vinterns första is som är förrädisk - liksom på vårkanten då isen smälter. Isolyckor runt våra kuster skördar varje vinter ett antal människoliv.

När olyckor inträffar under svåra is- och väderförhållanden, krävs enheter som snabbt kan ta sig fram, trots isen. Detta är en motsägelse i sig och de enda riktigt bra resurserna för detta ändamål är svävare. Helikoptrar är förstås också bra, men de kan förhindras av dålig sikt eller risk för nedisning - vilket dessvärre inte är helt ovanligt.

Även om det visserligen finns resurser som kan ta sig fram under svåra isförhållanden, har dessa av "tradition" varit koncentrerade till de vanligtvis isbelagda delarna av landet. Nu, när isen även lägger sig på västkusten, behöver resursläget revideras - vilket även skedde förra året: ett antal svävare omstationerades från områden med "säker is" till västkusten.

Om det skulle visa sig att de två senaste vintrarnas kyla inte är ett inslag av den naturliga variationen utan snarare en trend, måste man förstås permanent förstärka resursbeståndet, för att hålla en god sjöräddningsberedskap. Både för isolyckor som vanligen drabbar privatpersoner, men även för yrkessjöfarten - t ex hade vi i början av mars 2010 en allvarlig incident, då flera passagerarfärjor fastnade i isen.

Under gårdagens och nattens insats i Kungsbackafjorden, användes tre svävare som "lånats" från andra platser i landet.

Sjö- och Flygräddning Online, fd JRCC Online, fd MRCC Online - JRCCs webbdagbok som redovisar aktuella räddningsinsatser på sjön och i luften.

Hård vind och glashalt väglag är inte heller någon bra kombination. Nu talar vi inte någon ny Gudrun-storm, men jag läser att 15 m/s kan få frusna trädstammar att brista. Den här helgen har det varit så att det värsta vädret inträffat på exakt de dagar då det är som mest folk i rörelse - inte heller någon bra kombination! Öland har fått sin del av snökaos - jag var där för ett par dagar sedan och tittade till stugan. Nedan visar jag några bilder och som synes är det en hel del snö som måste smälta bort, innan mina vackra blommor börjar visa sig.



På tal om dåliga kombinationer - nyårsraketer som hanteras och avfyras av personer som i bästa fall (ironi!) är salongsberusade, men många gånger värre än så... Visst är det traditionsrikt och vackert, men också mycket riskabelt. Varje år inträffar tragiska olyckor, beroende på vårdslös hantering av pyroteknik. Nu skall det även blåsa och det bådar inte gott - raketer som far iväg åt andra håll än vad det varit tänkt, och kanske landar i någons vardagsrum!

Till sist en maning angående nödraketer - de är nödsignaler och som sådana får de aldrig missbrukas, inte ens på nyårsafton. Tänk på det! Du som ger dej ut och har en nödraket med dej som enda larmmetod förväntar dej också att allmänheten reagerar på din nödsignal och ringer 112. Om det skjuts upp alltför många nödraketer i rent okynne, urholkas allvaret i denna nödsignal - vilket skulle kunna få som följd att någon som verkligen behöver hjälp inte får det.

Till sist - Gott Nytt År till er alla!
 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 

JRCC Online




  Prenumerera med RSS