RSS 2.0

Flera fartyg fast i isen vid Tjärven - MRCC Online (här finns hela storyn)

Nedanstående är min egen högst personliga betraktelse över det som jag själv upplevde under torsdagen och natten till fredagen. Jag har just vaknat efter en låååång dag (och natt) på jobbet. Tror jag somnade vid halv sex i morse.

Under dagen hade vi iakttagit isbrytarnas ojämna kamp för att frilägga ett antal fartyg vid Tjärven. Ingen hade dock påkallat hjälp från Sjöräddningen och det såg "bara" ut att vara ett långdraget och hårt arbete för att få färjor och övriga fartyg loss.

Kl 15:42 kom beskedet att issituationen lett till att två av fartygen kolliderat. Nu visade sig kollissionen inte vara speciellt allvarlig. Det blev upptakten till ett beredskapsläge, ifall det skulle inträffa något riktigt allvarligt. Jag tror alla är tacksamma för att det endast slutade med ett antal försenade fartyg.

Att vara presstalesman innebär i de här sammanhangen att man måste vara snabb ur startgroparna. Inom bara några minuter började knapparna i telefonpanelen att blinka som den berömda "julgranen". Med hjälp av 8-parts konferenser informerade jag och Isbrytarledningen massmedia om det inträffade. I dessa lägen hinner man bara inte att tala med en och en. Samtidigt är det viktigt att vi på JRCC svarar  på det vi har hand om  och inte blandar oss i det som Isbrytarledningen ansvarar för . Därför var det viktigt att inledningsvis ha dem med i konferens. Så fort jag såg att det ringde på ytterligare en linje, tog jag bara med den i konferensen - egentligen utan att säga något. Jag är imponerad av alla reportrar som fattade galoppen så snabbt.

Efter en timme eller två fick jag en stunds avlösning, så att jag istället kunde prioritera att skriva på bloggen - MRCC Online. Jag var helt enkelt så "överkörd" av alla samtal att jag inte ens hade tänkt tanken. Men - det är ju vid stora händelser som den kommer till sin rätt. Mycket riktigt - efter att jag skrivit färdigt började telefonsamtalen bli betydligt glesare, mao - det funkar!!

Nu börjde istället internationella media höra av sig. Det började med Al Jazeera, där en reporter (som talade perfekt engelska) intervjuade mej. Efter att jag lagt på luren och berättat för mina kollegor, hörde jag telefonen ringa igen. Då sa jag på skoj: nu hinner jag inte prata mer - måste svara - det kan ju vara CNN som ringer :-)

Nu var det inte CNN, utan BBC. Nästa samtal, som min kollega tog, var dock CNN.

Under kvällen och natten hann jag med att även bli intervjuad i norska TV2, ABC News och Radio Star i New Delhi!

Här nedan kommer en rad med länkar till artiklar om gårdagens händelser.

Ferries freed from ice off Swedish coast Ships Trapped In Baltic Sea Ice Are Freed Philadelphia Inquirer
50 ships stuck in Baltic thick ice Thousands of passengers marooned in Baltic ice Ferries stuck in ice in Baltic Sea; 1100 on board
Passenger ships stuck in ice off Sweden 4 passenger ferries stuck in ice off Swedish coast Around 50 ships stuck in Baltic Sea ice- maritime authorities
Passenger ships freed from Baltic sea ice 1100 freed, but more ice ahead Thousands Stranded Aboard Vessels In Iced-Over Baltic Sea
Baltic Sea ships now free The ships are being rescued from the Baltic Sea ice Baltic Sea- 50 Ships Trapped in Ice
Baltic ice traps 50 ships Ships stuck in Baltic Sea ice Shipping Halted By The Big Baltic Freeze - Freight And Ferry Traffic Trapped ...
Three Finnish ferries collide off Stockholm Baltic Sea ice traps ferries Passenger, cargo ships caught in Baltic Sea ice trap
Dozens Of Ships Stranded In Baltic Sea Ice Pack ice traps Baltic ferries Baltic Sea ice strands thousands of ferry passengers
Baltic Sea- worst winter frost since 1996, 50 ferries stuck in ice Dozens of ships stuck in Baltic Baltic Sea- 50 Ships Stuck in the Ice
Several Passenger Ships Stuck in Ice in Baltic Sea Ferries Collide Near Sweden, Passengers Safe Ferries Collide Near Sweden, Passengers Safe
Paper Industry Hit by Big Freeze Three Baltic ferries stuck in the ice Thick Baltic ice causes ferry havoc
Dozens of ships freed from Baltic Sea ice Dozens of ships and ferries stuck in Baltic Sea ice freed Dramatic rescue of 1000 people trapped on ferry as 50 ships get stuck in ...
Ships freed from Baltic Sea ice Ferry breaks free from Baltic ice 50 ships, thousands of people, stuck in Baltic Sea ice
1000 Trapped On Ferry Stuck In Baltic Sea Ice Nearly 1000 trapped in passenger ferry in Baltic Sea Four ships break free from Baltic Sea ice
A round-up of today's other world news stories in brief Fartygen gick ut trots varningar Ymer till undsättning i Stockholm
Isbrytarna avbryter arbetet Sveriges bästa isbrytare i Antarktis Ett tjugotal fartyg väntar på isbrytare
Trots varningar direkt till fartygen valde Viking Lines Amorella och Isabella ... Något ljusare läge för fastkörda ”Amorella” Långtradarkö och förseningar i Kapellskär
”Aldrig mer kryssning på vintern” Resenärer fick tillbringa natten ombord "Det är dåligt sjömansskap"
Fem fartyg fast i isen i Kapellskär Isabella dirigerades till Stockholm Amorella och Isabella försöker på nytt
"Nu är vi i land i alla fall" Försenade fartyg och inställda turer på fredagen Finnfellow i sammanstötning med Amorella vid Tjärven
Sex fartyg fast vid Kapellskär Viking Lines vd- "Aldrig någon fara för passagerarna” Passagerarfartyg i sjödrama utanför Stockholm
Viking Line-färjor har fastnat i isen Fartyg fast i isen utanför Kapellskär Amorella kolliderade med roro-fartyg
Amorella loss ur isen och i hamn (07-51) Amorella kolliderade med roro-fartyg Passagerarfartyg i sjödrama utanför Stockholm
Ferries freed from ice off Sweden Ships freed from Baltic Sea ice Irish Times
France24 Mail Online UK Times Online
South China Morning Post ”Jag tycker det är otroligt dåligt att de inte ens kan informera rätt” Förseningar på Silja Line och Viking line
Fartygen gick ut trots varningar Se tv från dramatiken på Östersjön. Lättare för färjorna att ta sig fram redan i kväll
50-tal fartyg fast i isen Fler isbrytare väntas komma till platsen. Amorella loss ur ismassorna Passagerarna väntar ska bussas hem "Nu sitter vi här."
Kaos på Östersjön Här är Kustbevakningens film. Lena, 50- "Vi fick rusa upp i fören" Berättar från Amorella. Rigmor, 55, en av passagerarna Var på Amorella - blev uppkallad på däck efter krocken.
Kunder erbjuds pengarna tillbaka Viking Line- "Vi ringer till alla inbokade." Viking Line loss ur isen "Det var ganska tung stämning"
Flera fartyg fast i Kapellskärisen Amorella loss ur isen 50-tal båtar väntar på hjälp
Sex fartyg fast i Kapellskärisen Många fartyg ännu fastfrusna i isen 25 fartyg sitter fortfarande fast
Krävdes flera isbrytare Tvärstopp för sjöfarten i Sundsvall Amorella i hamn
Gick ut trots varningar Amorella loss ur isen Fartygen varnades om isläget - gick ut ändå
Fyra fartyg fast i isen vid Kapellskär Värsta isläget på fjorton år            Dåligt sjömansskap Läs mer
Kenneth Wahlberg, befälhavare på isbrytaren Ymer "Färjekaptener trotsade varning om is" "Varningen kom när alla fartyg satt fast"
Förbättrat isläge vid Smålandskusten (SR Kalmar) Finlandsfärjor loss ur ismassorna Isbrytaren Ymer framme vid Finlandsfärja (4 mars)
”Aldrig mer vinterkryssning” Totalt 27 fartyg fast i isen. Isläget det värsta på 14 år.
”Rederierna lider av Titanic-syndromet” Sveriges bästa isbrytare i Antarktis Amorella loss ur isen 2
"Det är dåligt sjömansskap" Långtradarkö och förseningar i Kapellskär Nu är våren här
Viking Lines vd- "Aldrig någon fara för passagerarna” Blev tolv timmar försenade efter kollisionen. Daniella Dornis- Jag har sovit tre timmar i natt. Kryssningsfartyg fast i isen i skärgården
Ships Trapped In Baltic Sea Ice Are Freed Passagerarfartyg i sjödrama utanfgr Stockholm De har fått Titanic-syndromet

                   

 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS