RSS 2.0

Några ordspråk som jag kommer att tänka på...
 
- Man får leva med sina misstag.
- Inget varar för evigt.
 
Sålunda har jag lyckats sabba LCD-skärmen på min gamla IXUS 40, 10 år gammal i år. Lyckades mjöla ner den vid alltför närgången fotografering av mina Liljor. Skulle alltså tvätta av den och föreställde mej att den tålde vatten, men icke! Nu håller den på att torka sakta men säkert. Men bilden på LCD-skärmen blir dimmig om man inte tittar exakt rätt in i den. Och i det läget insåg jag att det kan bli svårt att ta bra bilder.
 
Så jag bestämde mej för att köpa en ny kamera. Sagt och gjort - jag satte mej i bilen och åkte in till Elgiganten i Kalmar.
 
Senaste IXUS-modellen är nu 170. Den har 20 Megapixels - min IXUS 40 hade 4. Priset är ungefär hälften i kronor räknat däremot.
 
Den har också en mängd smarta funktioner och betydligt bättre zoom. Just zoom är något som jag aldrig kunnat använda, bilderna blir väldigt suddiga eftersom det är svårt att hålla kameran tillräckligt stilla. Men denna nya kamera har optisk stabilisering och bilder tagna med zoom blir riktigt bra faktiskt!
 
Den har också vidvinkel vilket jag märkt, får gå närmare eller helt enkelt zooma in en bit för att få samma brännvid som IXUS 40.
 
Den känner också igen bakgrunder, som blå himmel, mulet eller motljus. Har den inga nackdelar då? Jodå, bildfilerna blir avsevärt större. Behöver man då 20 megapixlar? Trodde inte det men när man tittar på detaljrikedomen i bilden och jämför de två kamerorna så ser man skillnaden!
 
En sak som däremot inte är riktigt bra, är att den bara har en jpeg-kvalitet - "fin". IXUS 40 hade även "superfin". Det gör att jag får en aning sk "jpeg-articacts", som gör att en annars "slät" blå himmel ter sig lite "brusig". Men i läge "superfin" så hade ju bildfilerna blivit ännu större...
 
Här är albumet från 2015-07-28, det första som togs med den nya kameran.
Och här är albumet 2015-07-26, det sista som togs med den gamla kameran.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS