RSS 2.0

Under förmiddagen har jag med stor spänning följt både väderprognoser och regnradar. Ett regnområde närmar sig från Baltikum och då brukar det vara Öland och Gotland som får ta första smällen.

Kl 15:53 hör jag det välbekanta smattrandet på altantaket. Det kan ju bara betyda en enda sak - regnet, som det varnas för, har kommit till Öland. Men det är just niu bara ett lätt sommaregn. Det lär ta en stund innan regnmätaren reagerar och registrerar de första 0,2 millimetrarna. Här kan du läsa av bl a regn i realtid.

En hastig koll på vaderradar.se och jag ser en liten cell som ligger över Färjestaden just vid samma tidpunkt. Det verkar vara en liten "fötrupp" till det som komma skall. Ett betydligt större område närmar sig bakom. Kl 17:33 registrerade min väderstation de första 2 tiondelarna av en millimeter regn. Det stora har alltså anlänt, men verkar enligt radarn något splittrat.

Då var det väl tur att jag idag har hunnit plantera ut de sista av alla de plantor, som jag haft i årets förodling. Samtidigt har jag flyttat runt lite småplantor av Stockrosor, som poppat upp lite här och var. Förra årets skörd av frön strödde jag ut över mina rabatter, så det var ju väntat. I år skall jag nog spara lite frön, dvs Stockrosor får bli nästa års förodlingsprojekt! I år har jag betydligt färre Stockrosor i mina kameror, några av förra årets plantor strök nog med i vintras. Jag har numera endast fleråriga Stockrosor.

SMHI varnar nu för stora regnmängder - men inte här. Vid förra regnvädret var det faktiskt Kalmar län som fick mest, 50-70 mm - jag fick 53,2 mm här i Färjestaden. Den här gången hamnar de riktigt stora mängderna i mellersta Sverige. Uppe i Bottenhavet blir det dessutom blåsigt. Det får gärna regna, men den förra frontens blåst kunde jag varit utan!

På Väderradar.se finns även en prognoskarta, där man kan se hur regnområdet förväntas röra sig. Notera dock att prognoserna fortfarande är osäkra!

- Stort regnoväder över hela Sverige. SMHI varnar för regnkaos.
- Här kommer Balt-ovädret.
- SMHI varnar för mycket regn.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS