RSS 2.0

Kan det vara onödigt varmt? Nej man skall förstås inte klaga på det vackra vädret. Den här semestern har redan bjudit på toppenväder så det räcker och blir över till andra år, då densamma regnat bort. Men jag tar hellre 20-25 grader i 4 veckor än korta och intensiva perioder med >30 grader. En dag som denna t ex.

Sedan 2006 har jag min egen väderstation i sommarstugan på Öland. För en stund sedan passerade temperaturen 30-strecket.

Tittar jag tillbaka på maxnoteringarna årsvis från 2006 och fram till idag, finner jag:
2006  32,6 16:27 jul 7
2007  29,8 15:10 jun 9
2008  28,3 18:00 jul 30
2009  28,4 12:50 jul 3
2010  31,2 14:43 jul 10  (men det kan bli ännu varmare)

Det finns säkert ställen som har det varmare än så här. Jag sitter <100 meter från Kalmarsund så att havet kyler ju en aning. Men stundtals så står luften alldeles stilla här. Badplatsen är förstås välfylld, men idag ser man många som vill ligga i skuggan bakom en tät björk.

Idag har solen inte ens strålat över oss hela tiden, utan det har varit delvis molnigt. Jag måste dock erkänna att man inte märker någon större skillnad. Däremot har luftfuktigheten börjat rasa. I förmiddags var det över 70% men nu är den nere runt 50%.

In över land ser jag täta moln så det kanske kommer lite åskregn här senare i eftermiddag eller kväll. Jag har sett regnfronten på väderkartorna de senaste dagarna, men vi här längst nere i sydost kanske inte får något regn den här gången heller? Men när urladdningen väl kommer, då kan den bli kraftfull!

- Blixtar och dunder på ingång!
- Värmeklimax på söndag.
- Tropiska nätter att vänta.
 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS