RSS 2.0

Idag har ön verkligen gjort skäl för namnet. Solen har strålat från en klarblå himmel, men det har blåst ganska "snålt" under dagen. Prognosen säger regn i morgon bitti, men sedan skall det bli soligt och varmt - lagom tills jag skall åka hem.

Idag har jag varit ganska flitig ändå. Jag började med att klippa gräset. Det hade växt på bra, efter att jag gödslade med Stroller Mossa F. Nu är gräset så där härligt mörkgrönt som det blir när det får bra med näring. Utanför staketet har man nu lagt på ett lager med matjord och sått gräs. Det gör att jag inte bör köra upp med bilen - provade och det blev fula hjulspår som jag fick kratta igen.

Allting har vuxit enormt den här veckan. Mina Pioner är verkligen höga. Jag band upp dem förra veckan men nu har de blivit ännu högre. Det finns massor av knoppar som skall bli vackra och välluktande blommor. Längs staketet har alla Narcisser nu blommat över. Bladen är kvar och har börjat lägga sig ned. Det är inte så bra, eftersom det skall komma höga Astrar på samma ställe. Jag blev tvungen att knyta korta snören mellan staketet och mitt trådstaket som jag satte dit tidigare. Astrarna har i många fall vuxit upp så att de är lika höga som staketet. Mina Liljor växer på bra, trots att de får slåss med Julrosorna, som i år har blivit riktiga monster.

Studentnejlikorna stöttade jag upp förra veckan och det var nog bra. De har nu blivit minst lika höga som staketet. Framför dem har Acklejorna vuxit upp och blivit ännu högre. De har redan börjat blomma och i år lär det bli massor av blommor. Klipper man bort dem efterhand, så har man i bästa fall blommor hela sommaren!

På bakgården har allting vuxit enormt. Nu återstår att se om det blir något bra av min egna blandning av ettåriga och perenna växter. I bakkant finns Solrosor som nu börjat växa igen - de fick sig en köldknäpp eller kanske två rentav.

Borstnejlikorna är också rena monster tycker jag. Runt kamerorna hade jag förra veckan satt pinnar som stöd. Det räckte inte. Idag har jag även bundit upp dem med snören. De kommer att bli nästan lika höga som de låga kamerorna. Vid södra gaveln är de också jättehöga. I spaljenätet börjar det nu klättra allehanda slingerväxter. I år så kommer jag att ha två jättefina Klematis. Min ena Kaprifol växer så det knakar och det finns nu massor av blomknoppar. Den har nu slingrat sig hela vägen runt huset fram till ytterdörren!

Riddarsporrarna har blivit jättestora, vid Körsbärsträdet, Uteplatsen och i rundlarna. Nu gäller det bara att Fjärilsbuskarna orkar växa fram ibland alla blad.

Vid Altanen så har jag blivit tvungen att sätta upp pinnar och snören, eftersom mina Blodnäva höll på att kväva Astrarna som står längst in mot väggen. Även mina Luktastrar behöver stöd så det var nog inte helt fel. Blodnävan har redan börjat blomma och det gäller även runt Björken.

Jag har inte tagit några bilder idag men det blir kanske i morgon.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS