RSS 2.0

Nedanstående sorter har jag satt idag, totalt 4 pluggboxar.
 

Guldakleja - Aquilegia chrysantha 'Yellow Star'

Ljust guldgula, långsporriga blommor med underbar doft. Sirligt, flergrenat växtsätt.
Akleja - Aquilegia vulgaris

Vildform. Karakteristiska blommor i blått, lila, rosa och vitt med sporrar. Ödegårdar, ängar, bryn och strandsnår.
Pastellakleja - Aquilegia cultorum 'McKana Giant'

AAS-Vinnare. Jätteblommande, långsporrig i flerfärgsblandning. Nostalgisk perenn för rabatt och buketter.
Blåklintsaster - Stokesia laevis

Städsegröna, lansettlika blad i sirliga rosetter. Mycket vackra, fransade, klintlika, lavendelblå blommor över bladverket. Både blommorna och senare de fina, gröna blomfodren används till snitt.
Midsommaraster - Aster tongolensis 'Wartburgstern'

Lavendelblå kragblommor med gul mitt. Buskigt växtsätt. Anspråkslös.

Akleja har jag några stycken i min trädgård, men jag vill ha flera! Både i Staket, extra samt Bakgård. Gult och Blått är inte fel heller.

Blåklintsaster tänkte jag mej också ha på Bakgården, samt ev utanför staketet (!).

Midsommaraster kommer att sättas runt Björken och vid Altanen.

Sedan tidigare har jag följande sorter i mina pluggboxar:

  • Rudbeckia - Echinacea x hybrida 'Paradiso'
    Den här sorten började gro direkt efter att jag tagit ut den ur kylskåpet. Efter knappt två veckor har jag plantor i nästan alla hålen.
  • Praktriddarsporre - Delphinium cultorum Belladonna 'Bellamosum'
    Några enstaka plantor har börjat visa sig.
  • Azurriddarsporre - Delphinium tatsienense 'Sky Lights'
    Denna sorten har börjat ta sig men inte lika bra som nedanstående.
  • Kinesisk Riddarsporre - Delphinium grandiflorum 'Dwarf Blue Butterfly'
    Dessa har redan tagit sig bra, och jag kommer att få växter i alla 49 hålen.
  • Knölvial - Lathyrus tuberosus
    Den står just nu i kylskåpet.

Mina tidigare inlägg i ämnet:


Bloggar.se:   , , , , , , , , ,

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS