RSS 2.0

Den senaste tidens värmebölja (dock inte enligt den strikt meteorologiska definitionen) har givit upphov till "vårkänslor", inte enbart hos författaren utan även hos hans växter. I synnerhet gäller detta mina Solrosor, som hade rusat iväg i sådan takt, att de började gå av. Efter "moget övervägande", som det brukar heta, har jag därför kommit fram till att fördelarna överväger nackdelarna. Sagt och gjort - nu är alltså 55 höga och 24 låga Solrosor utplanterade på bakgården. Jag har fotat detta, men den bilden har jag inte lagt upp i Fotoalbumet.

Nu var det inte fullt så enkelt. För att kunna göra detta, var jag tvungen att så mina fröer först. Sådden går till på så vis, att jag strör frö över marken och sedan fyller på med ett tunt lager jord. Det blir lite vanskligt om man måste strö jord på sina nysatta och sköra Solrosor.

Eftersom jag brukar så allt annat först, för att sedan så det som blir över (!) på bakgården, var jag alltså tvungen att så alla mina fröer. Det skedde under Skärtorsdagen. Orsaken är att det blev just då, var att det enligt väderprognosen skulle vara den enda dagen i påskhelgen med hyfsat väder. Hyfsat var det, men inte mer. Nåväl, temperaturen letade sig faktiskt upp till 15°.

Idag har det däremot varit soligt från morgon till kväll. Enligt prognosen skulle envisa dimmoln skymma solen och förhindra temperaturen att stiga till behagliga höjder. Meteorologi är sannerligen ingen exakt vetenskap. Idag blev toppnoteringen 14,9°.

Idag hade jag ett par funderingar, om jag skulle skola om mina Stockrosor. Då hade jag behövt köpa lite mera planteringsjord, vilket inte är så lätt på Långfredagen. Istället så har jag packat jorden en aning i pluggboxarna och fyllt på med lite jord ovanifrån. Det stora problemet med stockrosorna var att de mer eller mindre låg ner. Nu står de upp igen och då kanske jag kan låta dem vara så här, ända tills den dagen då de skall planteras ut.

De är redan så stora, att det skulle kunna ske i morgon rent av. Men pga vädret så vågar jag inte. Jag skall ju inte vara tillbaka på Öland förrän om två veckor. Jag har studerat långtidsprognosen och visst varierar det från dag till dag. Men det verkar inte vara något regn i sikte den närmaste veckan. Stekande sol och torka brukar inte vara så lyckat för nyplanterade växter. Förra året höll mina Narcisser på att vissna faktiskt. Jag undrade varför de en morgon helt enkelt låg ned på marken. Nåväl, vi börjar faktiskt vänja oss vid torra och varma vårar på Öland. Skönt men rent förödande för växtlivet. Vårt sommarvatten är inte påslaget ännu. Jag har två 10-liters dunkar som jag kan fylla med vatten och ta med mej, men det räcker inte långt.

Jag har också med mej 3 10-meters rullar med trädgårdsstaket. Jag tänkte i år "rama in" mina Hyacinter och Narcisser. Förra året så bredde de ut sig, så att mina vackra Liljor knappt tog sig upp. Men jag kan ju inte sätta upp dessa staket, förrän jag sett var alla lökväxter poppar upp. Nu ser jag en massa Narcisser och någon enstaka Hyacint - men inga Liljor. De sistnämnda lär nog låta vänta på sig ett tag. Orsaken att jag helst vill se liljorna, är att jag då inte riskerar att sticka sönder dem när jag trycker ner dessa ståltrådar i marken. Eller så är nu bästa tillfället, eftersom liljorna inte börjat växa ännu. Här måste jag också betänka att jag skall vara borta i två veckor. När jag kommer tillbaka nästa gång, kan skadan redan vara skedd. Och det är betydligt svårare att sätta upp staketet, om Hyacinter och Narcisser vuxit sig för höga.

Idag har jag, som du kanske förstår, inte varit på Öland. Men i morgon så behöver jag åka - i vart fall för att vattna. Vi får se om jag får ett ryck och sätter upp staketet också. Istället har jag ägnat dagen åt min förodling. Det mesta växer på bra och nu väntar jag med stor spänning på 3x Blandade slingerväxter, 3x Luktärt och 2x perenn Klint. Dessa sattes för ett par dagar sedan bara. Visst är det varmt och så, men en vecka lär det nog minst ta, innan något visar sig.



 
Bloggar.se:   Trädgård, Blommor, Förkultivering, Väder, Värmebölja, Öland

 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS