RSS 2.0

"Hata" är ett starkt ord, onyanserat och känsloladdat. Jag hatar verkligen inte Carola - men jag tycker inte låten och framträdandet kvalificerade till avancemang i Globlen. Jag vet av erfarenhet att man skall undvika att använda känsloladdade ord - folk lägger egna värderingar i dem. Jag är ingen stor Carola-fan, det gör jag ingen hemlighet av. Men kritik måste vara saklig.

Carola har på 25 år gått från den gulliga tonåringen som vann med Främling till att bli en stor artist. Hon har en enorm röst och utstrålning. Det kan ingen ta ifrån henne. Det skall vi inte göra heller - det vore brist på respekt.

Men det räcker inte med namnet, inte ens för Carola som har vunnit tidigare. Inte i Sverige och framförallt inte i europafinalen. The Ark trodde vi på, ertersom de är stora lite här och var. Men det räckte inte. Ingen är given finalist.
I första deltävlingen var Carola och Andreas inte samspelta. Andreas var Cool men Carola spelade ut hela registret. I Andra chansen var det bättre, men det stämde inte ändå på nåt vis. Visst är Carola en artist med ett enormt röstregister. Det kan ingen ta ifrån henne - och det skall vi inte göra heller. Men i detta sammanhanget, i denna låten, behövs även andra kvalitéer. En duett som denna fordrar att man sjunger till varandra och blir en enhet - inte två artister som var för sig är alldeles utmärkta.

Det fanns dessutom andra låtar som var bättre.

Det här är vad jag tycker om låten och hennes framträdande. Andra tycker säkert annorlunda. Det här måste man få uttrycka och diskutera, så länge man gör det på ett sakligt sätt.

Även om Carola i sig är en artist med en strålande karriär, är hon inte längre den gulliga tonåring som vann med Främling för 25 år sedan. Det kan hon inte vara, det skall hon inte vara - tiden går. Nu är hon en stor artist, och med storheten kommer alla krav från - inte minst - media. Bara för att hon ställer upp i en tävling som hon funnit flera gånger tidigare, är hon inte en självskriven finalist. Om någon annan lurar henne att tro det, är hon sannerligen ett offer. Om man utstrålar segervisshet, då kommer skadeglädjen.

Och när hon inte lyckas - använder folk uttryck som att "hon är slut" och "fiasko". Det är lätt att drabbas av hysteri och förstora upp detta jippo till att vara precis allt - så är det ju inte. Hon har haft sina framgångar i schlagersammanhang, folket vill ha nåt nytt - precis på samma sätt som hon var nåt nytt och fräscht för 25 år sedan.

Men hon är fortfarande Carola - en av våra största artister genom tiderna. Det är väl det vi glömmer att säga.

Har någon uppfattat att jag men min kritik tidigare sällat mej till dem som förföljer och bedriver häxjakt på Carola - då vill jag be om ursäkt. Även för oss bloggare är det lätt att gripas av hysterin. Man behöver inte vara objektiv, men man bör vara saklig.

Som jag skrev i mitt förra inlägg - Melodifestivalen har blivit blodigt allvar.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS