RSS 2.0

Lite bilder från mitt Fotoalbum nedan.
 

Alpaster

Alpaster

Benary

Indian Summer

Luktaster

Aster, Kings

Aster, Kings

Hollyhock

Happy Lights

Alcea Ficifolia

Delight Mix

Delight Mix

Delight Mix

Kinesisk

Sky Lights

Trädgårdsnejlika

Borstnejlika

Temynta

Citron-temynta

Rosenskära

Nattljus

Nattljus/Blodnäva

Nattljus/Solhatt

Doroteablomma

Regnbågslupin

Som synes har jag lyckats betydligt bättre nu. Det var nog inte så dumt att stanna hemma och vårda sina små plantor. Sedan tror jag att solen gör sitt. Samtidigt har jag skaffat tre växtlampor som efterliknar solens strålar.

Nu är det kanske dags att sätta lite kompletterande Alpaster. Fast jag tror jag ger dem ett par dagar till.

Jag har även liggande några frön Benary och Luktaster. Men nu tycker jag det börjar röra på sig i pluggboxarna, så även här tror jag att det är bäst att vänta några dagar. Jag har en påse Luktaster i beredskap, men jag har även Benary på gång från två håll.

Aster 'Indian Summer' tar sig inte särskilt bra, även om det har kommit flera än de två som kom vid första försöket. Nu har jag ju satt två påsar till och har slut på mina frön. Det ser dock ut att räcka till ett par grupper vilket iofs var vad jag behövde. Ev kan jag beställa några påsar igen.

Kings Michaelmas Daisy är jag nöjd med så långt. 2x49 plantor borde räcka.

Hollyhock 'Giant Single Mixed' väntar jag på från två håll. Fick ju endast en påse och som synes har bara en tredjedel tagit sig. Jag har även sparat en extra pluggbox för detta ändamål.

Stockros 'Happy lights mixed' har jag satt två påsar av fyra. Även här kommer det lite nya groddar varje dag.

Stockros Alcea Rosea Ficifolia har jag kompletterat flera gånger och nu börjar det bli fullt. Har dock en påse i reserv, som jag får sätta om ett par dagar. Jag har problem med dessa, iom att de blir för höga och klena - måste alltså stöttas. Min tanke var annars, att sätta dem tidigt i år, eftersom jag vill att de skall vara stora när jag sätter ut dem. Förra året så vissnade de alternativt blev uppätna av sniglar...

Riddarsporrar 'Delight Mix' tar sig bra. Jag har två fulla boxar och en till på gång.

Kinesisk Riddarsporre tog sig fint från början och behöver knappast kompletteras. Jag har en påse över, som jag kan sätta direkt ute sedan.

Delphinium 'Sky Lights'har jag inga frön till, men den har tagit sig relativt bra.

Trädgårdsnejlika 'Triumph mix' och Borstnejlika 'Herald of Spring' fick jag lov att rensa upp - vissa hade blivit för långa och spinkiga. Här har jag satt nya igen. Jag får dock ta mej en funderare - man kan ju även sätta direkt ute (jag har flera frön kvar).

Temynta tar sig långsamt och bra. Jag har en hel pluggbox.

Citrontemynta fick jag "plantera om" i pluggboxen. Stjälkarna var tillräckligt mjuka, så jag packade ner dem och la på extra jord. Det ser ut att ha gått bra. Jag har nästan en hel box.

Nu har mina Rosenskära börjat bli så där höga igen. Även här bör jag överväga att sätta dem direkt ute.

Evening Primrose 'Sunset Blvd' och Nattljus, Apricot Delight tog sig bättre vid andra försöket. Dessa skall man inte sätta så djupt, utan ljuset skall få hjälpa till. Nu får jag förstås inte en hel pluggbox, men fullt tillräckligt för Björken.

Vanligt Nattjlus och Blodnäva - här hade jag nästa givit upp hoppet. Men nu börjar de komma!

Nästa box är lite komplex:

Här ser det ut att ta sig hyfsat.

Doroteablomma har börjat växa. Jag satte först lite frön på djupet och garderade med några ovanpå (mest för jag tappade boxen i golvet). Men jag har gott om frön och den här sorten verkar gro lätt - perfekt för min "sommaräng" på bakgården.

Så undrar du förstås om inte Peter har fått hjärnsläpp - nu har han satt Lupiner igen. Jo men den här gången skall jag inte ha dem i mina rabatter. Jag tänker mej en rad utanför staketet. Där är det lite "ruff" terräng, så jag tror det kan vara bra att driva upp dem först.

Sedan har jag lite funderingar kring norra gaveln. Här har jag lite överblivna lökar plus fyra stora Kärleksört. Men även här kan det vara snyggt med lite blandat Lupin och Temynta.

Tidigare inlägg:
- 2008-mar-16 14:31
- 2008-mar-09 15:34
- 2008-mar-08 18:58
- 2008-mar-02 20:19
- 2008-feb-24 17:47
- 2008-feb-17 15:11
- 2008-feb-10 14:14
- 2008-feb-03 20:13

Klicka vidare till min kategori: Trädgård (Garden)

 

Bloggar.se:   förkultivering, frö, växter, blommor, trädgård

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS