RSS 2.0

Så här dagen efter, när allt damm har hunnit lägga sig och skålarna med chips är tömda, finns det ändå en och annan intressant sak att reflektera över.

Var röstningen rättvis? Om en del samtal slutade i cyberspace pga överbelastat telenät, kan det väl ändå inte ha påverkat resultatet - alla borde bli lika drabbade. Däremot kan det väl tänkas, att man blev olika mycket drabbade, beroende på vilken telefonstation man är ansluten till. Av de ca 25 (!) samtal jag ringde, så fick jag endast spärrton 1 - 2 gånger. Det tycker jag ändå är ett bra resultat - dvs inget att hetsa upp sig över.

Så läser jag: Markus Larsson "Vem trodde att Bromöllas finaste schlagerexport skulle eliminera Sveriges största Eurovision-drakar?" Sanna blev folkets vinnare.

Ja hon blev det - men det räckte inte. Jag håller med Markus om, att hennes framträdande igår inte var någon absolut fullträff - inte som i deltävlingen. Men jag blev minst lika berörd som då. Jag hade hoppats. När så Charlotte håvade in den ena tolvan efter den andra, så hade jag gett upp hoppet. Men så kom resultatet av folkets röst - Sanna vann, men ändå inte.

DN:s Mattias Dahlström: Perrelli ett under av proffsighet.
Ja men just det. Proffsighet berör inte på samma sätt som äkta vara.

"Det här är min förstaplats" Sanna Nielsen rörd över folkets röster
Jag blev också rörs över att se den intervjun - den var så himla äkta!

Många är kritiska till juryns insats Men tycker att Charlotte är en bra representant i Belgrad
Det är viss skillnad på, om man är kritisk till hur juryn röstade - eller till blotta förekomsten av en jury. Har man en jury, så får man acceptera hur de röstar. Frågan är dock - varför skall man överhuvudtaget ha en grupp människor - en slags maktelit, vars röster väger lika tungt som hela svenska folket? Deltävlingarna avgör av folket, ESC-finalen likaså. Jag förstår inte behovet.

Stalltipset gick hem. Charlotte Perrelli vann och får nu representera Sverige i Belgrad med låten "Hero".

Alla röstade "rätt"
Ja alla åsikter är ju rätt i sig, men det är väl inte den stora nöten?

BWO till attack mot Perrelli
"Vi ville att Sanna skulle vinna"
Nej, attackera inte Charlotte. Nu har hon vunnit och hon har bra chanser i Belgrad.

Pirates Of The Sea och Olta Boka. Två av de namn som Charlotte Perrelli får tampas mot i semifinal i Belgrad den 22 maj.

Carola skickade SMS till många av deltagarna, men inte till BWO. Något att sörja över? - Vi sörjer det knappast. Jag tycker att det hon gör är lite pinsamt, säger Alexander Bard.


Sibel: Det bästa jag har gjort
Kan tänka sig att tävla igen. Ja gör det! Om några år kommer du att vara en minst lika stark artist som Sanna!


"Jag ska dränka Göteborg"
Bengtzing glad att hon inte kom sist.
Med tanke på den senaste tidens vattenflöden, ter sig detta hot ganska tomt i jämförelse med naturens krafter.


"Jag har lust att ligga med dem allihop"
Linda Bengtzing hyllar juryn. Va?

Det är alltid bra att utvärdera sin egen insats. Så här skrev jag bl a i går kväll:

I hela Sverige har det under veckan spekulerats i om Charlotte skulle palla för trycket - "favoriter på fall" har varit årets motto.

I folkets ögon föll hon - men då trädde juryn in och räddade henne. Eller - om vi heller vill säga det på det här viset - berövade Sanna på segern som hon gjort sig förtjänt av.

I alla de omröstningar jag sett på olika hemsidor så har Charlotte legat etta - tills nu i kväll, då något hände. Sanna gick rätt in i folkets hjärta och vann - men ändå inte.

Många hade räknat med att juryn skulle belöna Sanna medan folkets givna favorit var Charlotte. Nu blev det inte så - utan precis tvärtom.

Sorgligt och orättvist. Nej jag tycker det är dags att vi, en gång för alla, skrotar denna jury som upphävt folkets uttryckliga vilja.

- Och min, vill jag tillägga. Visst var Charlottes låt bra och visst sjunger hon fint - men inte in i hjärtat som Sanna. Och ingen annan tar in kraften från publiken och gör power av den.

Och precis som Sanna sjöng sig in i våra hjärtan, så känner hon folkets värmande röst. Jag hoppas att du, Sanna, verkligen tar till dej denna "seger".

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS