RSS 2.0

Blogg.se har just nu ingen funktionalitet för att vare sig sända eller ta emot pings. Det innebär att man får lov att använda andra verktyg för att kunna se vilka som länkar till inläggen.

Jag använder ett eget Python-script för att pinga alla bloggtjänster på nätet. Tidigare var det så att Blogg.se kunde trigga scriptet, men som det är nu får jag göra det manuellt. Det finns iofs andra tjänster för att pinga, men jag föredra att göra det på mitt sätt :-)

Såväl Twingly som Knuff har sk Widgets, som man kan lägga in i kodmallarna. Efter flera timmars skruvande, har jag nu skapat följande funktionalitet:

Sist i varje inlägg, efter KOMMENTARER och under TRACKBACKS så kommer det två förinställda sökningar från Knuff resp Twingly. Dessa visar om någon har länkat till sidan. För att man skall kunna se detta, måste man visa enbart detta inlägg. Enklast klickar man på "Permalink" i sidfoten på varje inlägg i den löpande visningen. Men det är också till inläggssidan man kommer, om man klickar på en länk från t ex Aftonbladet (i en kommenterad artikel).

Nu har inte fått så värst många kommentarer, men detta inlägg kan du visa, för att se hur det fungerar. Knuff fungerar klockrent, medan Twingly ter sig lite långsam - men det beror på hur den är byggd: den dyker inte upp förrän hela sidan är laddad, vilket ibland tar en stund.

När jag kommenterar någon annans inlägg, antingen i en tidning eller annan blogg, finns det möjlighet att på Knuff.se visa en sida som sammanfattar hela den "tråden". Man kan hitta den sidan genom att söka på artikelns länk, men sidan i sig har en unik sökväg, som inte går att förutse. Men jag kan i efterhand lägga till den, och då kommer det att stå Knuff! efter länken. Kika på det här inlägget.

Sist i varje inlägg finns en lista med sk tags. Dessa används för att söktjänsterna skall veta hur inlägget skall indexeras, men de kan även användas av läsaren för att visa andra bloggar som har använt samma tag. För detta ändamål använder jag tjänsten bloggar.se.

Under varje inlägg, finns en lätt gråad avdelning med lite länkar. Här återfinns ovan nämnda Permalink, men även lite annat matnyttigt: inläggets Kategori samt länkar till min profil och min hemsida. På understa raden, med rubrik Tjänster, finns ett antal användbara länkar. De används för att, antingen bevaka bloggen som "favorit", eller lista länkinformation om inlägget.

I vänstermarginalen finns det också några widgets. Dessa är globala i den meningen att de berör hela bloggen som helhet. Här kan man alltså se nyinkomna länkar från andra bloggar. Här kan man också klicka på länkar som går till ovan nämnda sammanfattning på Knuff. Här finns även Technorati, men den är som standard dold. Jag blir inte riktigt vän med Technorati...

 
Bloggar.se:   trackback, widget, twingly, blogg.se, knuff, technorati, ping

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS