RSS 2.0

Om man skall skriva om den här typen av faror, måste man nog uttrycka sig ganska försiktigt och framförallt sakligt, så att man inte skrämmer upp läsarna i onödan. Men kvällsperssen vet att folket vill bli skrämda och den här typen av artiklar säljer nog många lösnummer.

Efter en djupdyking i min egen blogg, hittade jag ett inlägg från 28 januari i år, som handlar om exakt samma ämne. Här hittade jag också en referens till en artikel ur Aftonbladet: Räddningsaktion i rymden kan bli nödvändig - år 2029 avgörs hur det går (Knuff!). Vad jag kan se, tillför dagens artikel (Knuff!) inget nytt. Enligt den tidigare artikeln, passerar asteroiden nästa gång 2029 och det är då man kan göra mätningar, för att räkna ut hur det går vid nästa passage. Då först kan man basunera ut "jordens undergång", om man nu känner för det...

Nu visar det sig att det här med asteroider som passerar är ganska vanligt. Bara under 2007 var det 17 andra stenbumlingar som kom närmare än den som kom i böran av 2008 (den passerade på längre avstånd än månen).
Men samtidigt måste man inse att rymden är består av största delen tomrum (eller mörk materia?), vilket gör att sannolikheten för en direktträff är väldigt liten.

Populär Astronomi: Aftonbladet vilseleder om Apophis

Bloggar.se: , , , ,

Med hjälp av teknikens under (Knuff!) hittar jag följande bloggkommentarer till dagens artikel:

Intressant

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS