RSS 2.0

Som jag tidigare har berättat, har jag gått tillbaka till min egen Python-baserade XML-RPC-ping. Resultatet av senste ping kan man se här. Tjänsten RSS-ping är nog en god idé, men just nu har man problem med nätverkstrafiken. Gratistjänsten skall ta ca 20 minuter men har, under de dagar jag provat, tagit flera timmar. Om han som har hand om det hela får ordning på IP-trafiken, så är det inte helt omöjligt at jag går tillbaka dit.

Tjänsten Bloggkoll är en rolig sak, som man kan använda för att bevaka sina favoritbloggar. Där har man också en trackback-lista som visar vilka bloggar som nämner deras namn. I början var jag med där, men nu verkar det som att de blivit "immuna" mot min blogg. Däremot indexeras mina inlägg i bevakningstjänsten. Längst nere till vänster i marginalen hittar du deras ikon, med vars hjälp du kan lägga till en bevakning på min blogg.

Frisim är en annan intressant tjänst. Den indexerar blogginlägg men kopplar dem även till nyheter. Så finns det förstås en sökmotor som heter Nyhetsfilter. Här kan man söka bland nyheter och indexerade inlägg, och även skapa en rss-feed av alltsammans. Nu funkar inte detta med min blogg just nu. Jag har märkt att Frisim "tror" att min rss heter rss.xml, när den i själva verket har länken http://cpgp.blogg.se/index.rss . Jag har skrivit till dem och påpekat detta - flera andra bloggar verkar ha samma problem vad jag kan se.

Frisim samarbetar med RSS-ping men även med Bloggping, som är en manuell pingtjänst.

Tailsweep är en annan tjänst som  också indexerar blogginlägg och skapar statistik.

Vill du läsa min blogg med hjälp av Google Reader? Det finns en liten ikon längst till vänster som man kan klicka på för att addera min blogg automatiskt.

Slutligen har jag skapat en ny kategori för väderinformation. Den heter WX (av någon anledning så spårar det ur om jag försöker använda svenska tecken i kategorinamn). Klicka på Kategorier längst till vänster så ser du hela listan över mina kategorier.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS