RSS 2.0

I Aftonbladet  | SvD1 | SvD2DN1 | DN2 skriver man idag om att regeringen föreslår en ny betygsskala A-F från och med Åk 6. Själv är jag så gammal att jag fick betyg redan från lågstadiet (gick t o m i skolan på lördagar!). Under 70- och 80-talet var jag väldigt aktiv inom elevrörelsen och får väl medge att jag var med om att avskaffa betygen. Vår elevorganisation hade tidigare förespråkat målrelaterade betyg, men ändrade ståndpunkt till att "avskaffa betygen".

Några år senare gick jag på Sjöbefälsskolan i Kalmar och utbildade mej till radiotelegrafist. Där hade man då de gamla bokstavsbetygen. Jag måste medge, att det kändes riktigt bra. Alla visste vad som gällde för att få ett visst betyg. Stora A var "spjutspets" och det var också bra.

Nu så här i efterhand får man väl bara erkänna - jag och mina vänner inom elevrörelsen hade fel!

Att avskaffa betygen ledde dessvärre till en slags normlös skola, där eleverna förväntades vara mogna att ta eget ansvar för lärandet. Det har väl med all önskvärd tydlighet visat sig inte fungera överhuvudtaget. I skolan - och framför allt i de lägre årskurserna - är man definitivt inte mogen att "köra utan hastighetsmätare". Det behövs tydliga mål - mål som behöver mätas för att spela den roll som avses.

Vi som ville avskaffa betygen menade att betyg leder till utslagning. Problemet är att man förr eller senare måste ha betyg, för att kunna reglera antagning till högre utbildning.

Att inte ha betyg, när man försöker förbättra sina prestationer i skolan - det är samma sak som att banta och inte kunna väga sig!

Flera bloggare har kommenterat:
Reflektioner | Politikerbloggen | Folkpartiet i Nacka |  Freon Blog | Johdan | Motpol | Anders Norén | Tommys Tankar | Frykmans liberala blog | Allt eller inget | Cattis blogg | Blottad bitch | Kerlas tankar | Susanne Johansson | Nonsens, garrar och allt därimellan |

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS