RSS 2.0

Så blev det en vit Jul i alla fall. Jag sitter i Nybro och skriver dettta, här började snön falla redan på julaftons förmiddag.

På Öland har jag min stuga och där ser jag i mina webbkameror att snön ligger, även om det bara är ett litet tunt ytskikt. Jag har även en väderstation, och där ser jag att temperaturen ligger under nollstrecket. I prognosen ser jag heller inga plusgrader, så snön lär ligga kvar.

Vill man se barmark, får man kolla i mitt fotoalbum.

White Christmas är inte bara en julsång med Bing Crosby - i Robert Gustavssons tolkning är det en drink: Vodka och TippEx.

Till sist lite information om mina tre datorer som just nu utför vetenskapliga beräkningar genom BOINC. NVIDIA har uppfunnit CUDA, som är ett sätt att låta grafikkortets GPU fungera som co-processor. Jag har installerat det här, och det fungerar hyfsat. Nju är det inte så enkelt som det låter, det behövs fortfarande en CPU som förser GPUn med jobb. Men det ändå häftigt, eftersom min fyrkärneprocessordator på Öland nu kan utföra 5-6 olika jobb samtidigt. Till att börja med ett per CPU-kärna men sedan ytterligare ett jobb i GPUn och så ytterligare ett jobb i projektet FreeHAL (det sistnämnda verkar kunna samsas med de andra i samma CPU). CUDA-applikationen går dock inte 10 gånger snabbare som utlovat, vilket sannolikt beror på att alla CPUer är upptagna med egna beräkningar - vilket leder till att de inte hinner med att föda GPUn med jobb tillräckligt ofta. Fn är det enbart SETI at Home av mina fn 9 projekt som stödjer CUDA, men det ryktas om att även Einstein at Home är på G.

AQUA at Home är ett nytillskott, projektet forskar i quantum-datorer.

För övrig information och statistik hänvisar jag som vanligt till min egen BOINC-sida.

- MRCC Online - aktuella sjöräddningsfall
- Wighsnews
- Mycket halt tidigt på Juldagen
- Mycket halt tidigt på Juldagen
- Nu blir det kallare
- Mycket halt tidigt på Juldagen
 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS