RSS 2.0

Ja fast jag är ju inte där - just nu sitter jag i köket hos min Mor i Nybro. Men den här sajten handlar ju mycket om min stuga på Granudden i Färjestaden på Öland. Där finns min väderstation, som förser min sajt med väder i realtid. Där finns också fem webbkameror och ett fotoalbum, som visar blommor i min trädgård. I stugan finns också en fjärrstyrd amatörradiostation, anropssignal SM7GXQ. Just nu har jag problem med envisa bredbandiga störningar i form av brum, men lite radio går att köra i alla fal.

Sedan är ju inte trädgården, och allt runtomkring den, det enda som jag intresserar mej för. Jag ser till att hålla min blogg uppdaterad på ett antal topplistor och index. Bara det är en skön konst.

jobbet har vi också en blogg, MRCC Online. Den har givetvis också ett RSS-flöde. Den bloggen är vårt sätt att svara upp till pressens krav på aktuell information om pågående och genomförda sjöräddningsinsatser. Jag är även skapat en nyhetssida, som med lite hjälp av FeedBurner förser mej med aktuella nyhetsartiklar och blogginlägg i ämnet.

Det senaste tillskottet är BOINC. Det är ett sätt att låta alla mina datorer göra lite nytta, när de bara står där och är beredda på att göra något. Det hela började för måna år sedan med SETI at Home, som är ett sätt för intresserade att donera datortid till sökandet efter utomjordiskt intelligent liv - i form av radiosignaler som förirrat sig till vårt solsystem. På Berkeley skapade man sedan ett mera generellt ramverk, som tillåter andra forskningsprojekt att göra samma sak. Nu kan man alltså vara med i flera projekt samtidigt. Det handlar mycket om sådant som kräver enorma mängder datorkraft, något som forskarna inte har obegränsat med tillgång till. Så nu är det bara att välja vad man vill göra.

I mina datorer har jag följande projekt gående(alla med suffixet "at Home"):
  • SETI (Search for Extra-terrestriall Intelligence)
  • Einstein (Söker efter snurrande neutronstjärnor)
  • QMC (Quantum Monte Carlo)
  • AI (Artificiell Intelligens)
  • LHC (CERN's Large Hadron Collider)
  • FreeHAL (parse and convert big open source semantic nets for use in FreeHAL)
  • Milky Way (modeling and determining the evolution of the Milkyway galaxy)
  • Cosmology (search for the model that best describes the Universe)

Jag har skapat en samlingssida med alla dessa projekt, samt länkar till all statistik som man kan önska sig och lite därtill.

Så är det då dags att avslutningsvis sända en varm julhälsning till er alla som delar mina intressen.

Bloggar.se: BOINC, SETI, LHC, FreeHAL, kosmologi, QMC, Einstein, Granudden, Färjestaden, Öland, Trädgård, Blommor, Foto, Väder, Väderstation, Amatörradio

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS