RSS 2.0

Varje år skadas alltför många människor vid hantering av nyårsraketer. Samtidigt klagar många på oväsen, och i viss mån kan jag förstå det. Flera dagar före Nyårsafton går man inte säker på sta'n utan att behöva bli helt vettskrämd av smällar. Nu är det tradition att skjuta raketer på Nyårsafton, och gör gärna det - men skjut med förstånd! Det handlar inte om att vara glädjedödare, inte på något vis i världen. Nyårsafton är festens tid och det gillar jag. Problemet i vårt land är när vi skall festa, är att vi ofta går till överdrift.

Det är väl inte många av oss som har kunskaper i pyroteknik, men vid tolvslaget och efter en hel kvälls festande så blir vi alla experter. Sprängämnen - för det handlar faktiskt om det - är farliga saker som man skall handskas försiktigt med. Tillsammans med alkohol utgör det en dödlig kombination. Och akta öronen - det är hemskt onödigt att få tinnitus resten av livet pga något så onödigt.

Det varnas för storm i delar av landet - just nu ser jag Klass 3-varning mellan Luleå och Haparanda, upp till 30 m/s i byarna. Då bör man tänka sig extra noga för, raketerna kan hamna på helt andra ställen än avsett.Man måste alltså tänka på att de inte är några  precisionsinstrument direkt - alltför många gånger får brandkåren rycka ut när raketer far in genom öppna balkongdörrar.

På Öland har jag annars mitt sommarparadis - där har jag även satt upp en väderstation och fem webbkameror. På natten är det mörkt (!) och då kan man istället kika i mitt fotoalbum.

Och låt bli nödraketerna! Jag förstår att det kan verka frestande, när bäst före-datumet passerats och de ändå tycks värdelösa. Ekonomiskt måhända, men nödraketen har alltid ett värde som nödsignal. Om man skjuter av nödraketer utan att vara i sjönöd, urholkar man nödsignalens trovärdighet - även om det sker på Nyårsafton. Alltså skall man akta sig noga för att hamna i sjönöd vid tolvslaget - och speciellt om man enbart har nödraketer att larma med..

Sjöräddningscentralen kan man dock aldrig resonera så - en nödraket är en nödraket även på Nyårsafton. Det kan bli onödiga utryckningar med orsak av detta missbruk av alarmanordning, som det faktiskt handlar om (straffbart enligt brottsbalken). Kolla gärna här på Sjöräddningscentralens blogg.

Det är som synes nedan glada dagar för tidningarnas rubriksättare! "Pangväder" drar man till med och nu väntar jag bara på "Kanonväder" :-)

Och på min hemmafront? Har just köpt Sanna Nielsens album (tänker även kolla in sändningen från Skansen)! Och mina datorer tuggar på i maklig takt, nu med BOINC som bisyssla (läs vidare om du blev nyfiken!).

Och låt bilen stå - det tänker jag göra!
 


Bloggar.se:   , , , , , , , ,

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer
Postat av: Ma

Det är ett oskick att använda nödraketer istället för de nyårsraketer som säljs. Det blir bara trassel för sjöräddning m.fl som måste rycka ut på diverse larm pga detta...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS