RSS 2.0

Jag bestämde mej för att åka till Öland redan på fredag morgon - bytte mot att jobba på söndag. Vad gör man inte... Hade sett väderprognosen och det skulle regna hela söndagen. Däremot hade man ångrat sig och nu skulle inget regn falla på Öland under lördagen. Nu får vi hoppas att det håller, för jag har inte hunnit klippa gräset ännu. Och nyss så hörde jag det välbekanta smattrandet på altantaket. Jag kollade nyss prognosen och den säger fortfarande att det inte skall regna förrän på söndag förmiddag.

Främsta orsaken till min resa till Öland är ju Trädgården förstås. Jag hade sett i mina webbkameror, att gräset behövde klippas, samt att Astrarna vid Björken behövde rätas upp. Eftersom jag ju har min väderstation i stugan, har jag sett hur det regnat och blåst.

Men när jag steg in på tomten, stod det klart för mej att det var mera att göra än så. Bilderna nedan är dock tagna efter allt arbete är slutfört - dvs på lördag eftermiddag.



Det första som fångade min blick var dock de praktfulla Hortensiorna, trots att de är placerade i andra änden av gräsmattan. Dock har jag inte fått några blå blommor - jag köpte ju en trefärgsblandning och jag tycker faktiskt att alla blommor är röda eller rosa. Det fattas något i vattnet eller marken, det finns att köpa men just nu har jag annat att tänka på.



Mina nysatta Astrar vid Staketet hade klarat sig och de är nu lite större än vad de var för två veckor sedan. Däremot har det kommit en hel del ogräs som måste rensas bort. På andra sidan om grinden har jag haft problem med mjöldagg på mina Astrar, främst Starlight. Mjöldaggen var kvar men plantorna ser ut att klara sig. Däremot är jag inte så skäker på att det kommer att bli några blommor där i år - synd för de är väldigt vackra! Utanför staketet står mina nysatta Lupiner i full blom. Intressant att de blommar redan första året - men så var jag tidigt ute med förkultiveringen.



Ljungaster kan det däremot bli i år. Jag köpte dem på Plantagen för två år sedan och förra året blev det inga blommor. I år är de rejält höga och ser ut att kunna blomma. Jag satte även tre sorters höga Astrar vid staketet och dessa är nu 1m höga. Det skulle inte förvåna mej om de får för sig att blomma i år.

Däremot hade inte mina Solhattar och Strålrudbeckior vuxit upp nämnvärt. Jag fattar inte varför. Däremot var det en ynka planta, som jag råkade klippa bort av misstag i juli, när jag skulle ta sticklingar av Astrar och sätta vid Björken. Då upptäckte jag att det var ingen Aster. Jag satte tillbaka den där jag tog den och har vårdat den ömt sedan dess. Nu blommar den med en liten gul sol (Strålrudbeckia). Fast den är 10cm hög.



Luktärten runt mina kamerastolpar måste bindas upp, de hängde lite hursomhelst. Detta är en av följderna av regn och stormbyar som drabbat Färjestaden den senaste tiden. Gladioler har jag i massor. Dessa satte jag första året och de har faktiskt klarat 3 vintrar nu. De står i full blom men, som vanligt tyvärr, så har hälften gått av på mitten.

Vid södra gaveln så var det ren katastrof! 1½ meter höga Rosenskära låg platt ut över gräsmattan. Det var bara att åka till plantskolan och inhandla pinnar och snöre. Där fick jag veta att det hade varit ett par rejäla oväder som drabbat ön - även på plantskolan hade man fått rädda buskar vid ett par tillfällen.



Däremot har mina Kaprifol klarat sig bra och blommar fortfarande. Däremot är det inte alla sorterna som blivit bra, bara den som är närmast altanfönstret. Den slingrar sig nu vidare längs ett snöre som jag satte upp ovanför de två fönstren. Den har nu passerat mitten.

Mina Fjärilsbuskar hade också tagit en del stryk faktiskt. Vid uteplatsen så hängde allting tungt nästan ned på marken. Här finns även Stockrosor, Gulros och Gladioler och de låg också ned - trots att jag faktiskt stöttatt de högsta plantorna med pinnar. Pinnarna hade gett med sig och låg ned eller var böjda och snörena var av. Massor av överblommade klasar måste klippas bort, men det gör jag i morgon. Här har jag också bundit upp buskarna men det ser inte snyggt ut.



Problemet med Luktastrarna vid Björken var däremot det lilla. Det var bara att räta till dem och dra upp snöret en aning.

Höstfloxen i Vinkeln hade däremot klarat sig, märkligt nog.



Den lilla söta gula Riddarsporren som jag egentligen kasserade förra året (Mor sparade dem och de tog sig faktiskt), har faktiskt börjat blomma.

Vid Körsbärsträdet så har jag flera sorters enkla Stockrosor som är väldigt vackra - jag måste ta lite bilder i morgon innan jag åker hem.




Det som återstår nu är gräsklippning. Gräsmattan tog rejält stryk i slutet av juli och var gul. Nu är den grön igen men jag vet att när jag klipper ner den så kommer det gula fram. Men jag får bita i det sura äpplet och klippa kort den här gången. Till nästa gång så har det gröna vuxit upp och det gula är borta.

 
Bloggar.se: regn, blåst, oväder, trädgård, blommor, öland, gräsklippning

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS