RSS 2.0

Det sedan länge efterlängtade besöket på Öland skulle äntligen bli av. Kontroll av väderprognosen gav vid handen, att det inte var särskilt stor risk för regn på Öland idag, lördag. En sanning med viss modifikation skulle det visa sig. Ja nu har det förstås inte spöregnat, men det duggregn som ändå faller, gör det svårt att njuta av vad naturen bjuder. Temperatur på 4,5°C gör sitt för att ta bort det lilla nöje man skulle kunna hoppas på.

Nåväl, jag har ändå lyckats ta lite bilder. Man kan ju inte enbart hålla till godo med sina Webbkameror. Något arbete blev det däremot inte tal om - med frusna fingrar kommer jag in i stugan och skriver blogg istället. Dessutom har jag ställt om klockan i väderstationen (sommartid).

Bilderna nedan hör egentligen hemma i mitt fotoalbum - men jag klistrar in miniatyrer här och skriver lite kommentarer.

 
Översikter
Staket (vänster och höger)

Här borde det just nu blommat en massa vackra Påskliljor. Cirka 200 nysatta Narcisser av olika slag skulle pryda staketet. Men det visar sig, att de lökar jag satte i höstas är aningen tröga i starten. De Påskliljor som jag grävde upp och satte om har dock redan slagit ut. Nåväl detta är inget misslyckande utan bara en fråga om tid.

Nu ser det lite lätt rörigt ut. Påskliljor i bakkant och strax framför satte jag Hyacinter. Dock verkar det som att hyacinterna inte riktigt kommer upp där jag satte dem. Alltså hamnar en del av dem mitt i narcissernas rad. Några enstaka Hyacinter har slagit ut. Det skall dock bli flera hundra så småningom!

Vårstjärna är en vacker växt som jag satt i flera omgångar. Det är lite svårt att förmedla hur vacker den är, när den täcker marken med sina ljusblå stjärnor.

Kejsarkronor (Rubra, Lutea och Aurora) har jag satt 4x3 men alla har inte visat sig (än). Här finns det också knoppar.

Någon slags Allium har jag tydligen (!) satt för det kommer massor av vita blommor med blå inslag. Jag vet att jag satt Berglilja och Stjärnhyacint men det här verkar vara något nytt som jag inte sett tidigare. Jag grävde ju upp en mängd lökar och satte om, så detta kan ju förstås vara någon vild sort.

Här har jag även satt stora mängder med Tulpaner. Både vanliga darwin-hybrider och en lägre sort. Av dessa ser man just nu bara en massa gröna blad.
Norra gaveln

Här har jag satt lite lökar som jag fick över. Senare, till hösten, skall här blomma fyra grupper med Kärleksört.

Här skall jag även sätta lite andra sorter så småningom, t ex lite Borstnejlika och Alpaster, men även lite Temynta och Citrontemynta.
Staket, extra

Bakom denna något krypiska rubricering döljer sig ett litet perennland, där jag tidigare hade bara Lupiner. Nu skall här växa Studentnejlika, Flicköga och Gazania. Men där skymtar även ett par Riddarsporrar och Ackleja.
Vinkel

Mina vackra Liljeblommiga Tulpaner och sorten Mona Lisa verkar ha tagit lite stryk av kylan.
Rundlar

Här skall det komma Riddarsporrar (Delight mix och Pacific) som jag satte förra året. Den sista bilden visar Lavendel
Altan

Här finns just nu två sorters Tulpaner: Näckrostulpan och Belluna Mix. Sedan sticker det upp en del smala blad från olika sorters Allium och Iris.
Björk

Krokusarna här har blommat över för säsongen. Nu finns det bara några enstaka Tulpaner (Belluna Mix).
Rundlar med Hortensia

Här fanns tidigare tydliga skott på mina Hortensior, men de verkar ha frusit. Men det ser ut att kunna komma nya.
Häck

Här satte jag förra året lite Vintergäck och Scilla.
Uteplats

Mina Fjärilsbuskar beskar jag redan första mars! Skotten verkar dock ha överlevt kylan. Här finns även lite Riddarsporrar och Stockrosor.
Körsbärsträd

Här har några av Stockrosorna övervintrat. Jag har massor i mina pluggboxar!
Södra gaveln

Mina slingrande Klematis och Kaprifol verkar ha övervintrat. Här skall det också bli Rosenskära och Nejlikor.
Bakgård

Inte så vackert just nu. Jag måste rensa bort allt (o-)gräs, innan jag kan så mina frön.
Rosbuske

Under mina rosor satte jag förra året 100 Anemoner

Sådär - det blev ett långt inlägg :-)

Intressant

 
Bloggar.se:   trädgård, granudden, färjestaden, öland, foto, fotoalbum, bilder

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS