RSS 2.0

Eftersom det tar ett bra tag innan jag måste beställa fröerna, skadar det ju inte att bolla lite, fundera och göra smärre förändringar i t ex antal påsar.

Jag har jämfört lite priser och flyttat över min provisoriska beställning till Frö med posten. De är inte alltigenom billigast men just på de dyrare sorterna ligger de någon krona minus.

Den stora förändringen är, att det under och framför häcken endast skall vara en enda växt, nämligen Praktstenört. Den är flerårig och lämpar sig väl för marktäckning. Just framkanten av häcken har länge varit ett problem för mej; mycket kvickrot och gräset växer knappt.

Något jag funderar över just nu, är om jag behöver gräva ut de nya rabatterna. Från början hade jag bara tänkt mej att lägga jord ovanpå, men vid närmare eftertanke.. Kanske bäst göra detta nu så man inte ångrar sig sedan. Ett problem i det sammanhanget är den "rabatt" som redan finns, längst till höger vid staketet. Där förväntar jag mig massor av Lupiner i år.  Om man väntar tills de börjar växa, kanske man kan gräva upp dem och sätta dem tillbaka. Detta har jag iofs gjort förut, även om de inte satt mitt i gräset då.

Bakgården uppstår inga större problem. Gräset är nysått och jorden är mjuk. Det räcker nog med att kratta lite.

Rabatten vid Gräsmattan behöver jag nog gräva ut, det tar några timmar.

Efter att ha tagit bort alla grästuvor och skakat av dem, så blandar jag den befintliga jorden med Barkmull. Därefter strör jag tunn, fin jord ovanpå, typ Topdress. Jag tror det är bra för fröna. Sedan är det bara att placera ut fröna, jag börjar med dem som skall ligga på 1cm. Sedan strör jag mera jord ovanpå. Fördelen med detta är att man håller reda på var man satt frön. De som  skall ligga grunt får man peta dit efteråt.

En annan tanke jag har, är om man kommer att kunna så i maj. Med tanke på hur kallt det har varit och fortfarande är, så minns man hur det gick förra året. Jag försökte mej på att så lite Krasse, men de ville inte gro. Det var nog för kallt i jorden.

Jag är inte alltigenom pessimist, jag hoppas mycket på "värmeböljan" som enligt SMHI skall komma till veckoslutet, även om den tyx bli kortvarig.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS