RSS 2.0

För er som eventuellt förleds till att tro att det rått stiltje på Granudden den senaste månaden, vill jag säga att det snarare är tvärtom. Det har hänt en hel del, men jag har faktiskt inte haft tid att skriva i bloggen.

Senaste veckan har ägnats åt att måla om huset.

Det har varit varmt och torrt hela juni och juli och sedan första juni har vi bara fått 6.7 mm regn. Det syns inte minst på gräset.

Frösådden såg först ut att ha varit mindre lyckad, men se senaste veckorna har det börjat hända en del i all fall. Dock har häcken blivit min stora besvikelse - under skulle blomma gul Stenört men inget händer.

Jag misstänker att jag kanske sådde lite för tidigt, dvs det var väldigt kyligt i marken. Sedan kom värmen, och jag hade inte möjlighet att vara på plats för att se till att det inte torkade ut. Därför har jag för ca en vecka sedan sått om en del frön (Lupiner, Ackleja, Studentnejlika), samt sått Stockros. Nu är jag ju på plats och ser till att det är fuktigt hela tiden.

Framför altanen skulle det blomma 100st Ranunkler, men där har bara kommit ett fåtal. Men det kommer nya fast inte alltför snabbt. Jag misstänker att det blir väldigt hett där på dagarna när solen ligger på.

Runt björken får jag nog tänka om lite till nästa år. Jag har lagt ner en gräskant och lagt på lite jord runtom. Många lökar längs ut i kanten har därför hamnat en bit ner i jorden. Jag hade ändå tänkt att fixa lite extra prydnadslök och krokus och nu har jag även tänkt att komplettera med lite fjärilstulpan, iris och Ranunkler. Efter lijorna så finns där ingenting som blommar och så var det ju inte meningen. Jag har även planterat 10st Nattljus. Tillsammans med frösådd Nattljus skall dessa bilda en krans runtom. För i år har jag sått lite Tagetes, men det kommer att ta några veckor innan något visar sig där.

Runt björken har jag sått gräs och nu börjar det gro. Det var brunt och kargt innan och det behövdes verkligen lite jord och nytt gräs. Annars har jag ju även sått om gräset framför altanen och det blev riktigt lyckat.

Mina Sidenört hade inte funkat riktigt, det fattades 3st av totalt 6. Hos Derome Perenner fick jag fatt i en enda men har kompletterat med andra arter av Sidenört (Röd, Rosa och Vit).

Honungslökarna har inte riktigt motsvarat mina förväntningar. Det blev bara hälften så många och de blommade över väldigt fort. Jag tänker plocka frön och så flera till nästa år. Samma sak gäller "Kleopatras nål" som endast visade tre blommande av totalt 12). Intill staketet blir det till nästa år förhoppningsvis även Stockros. Annars ser det lite tråkigt ut när Liljor och Pioner blommat över.

Jag har rensat en del i frörabatterna. Det var en del mindre vacka växter som drog till sig en massa insekter bara. Detta var iofs meningen men dessa tog överhanden.

Tre veckor kvar av semestern och nu skall jag koppla av. Bara sola, bada och vattna.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS