RSS 2.0

Även om jag har semester från mitt arbete på Sjöfartsverket, så kan jag inte låta bli att följa nattens och morgonens sjödrama mellan Öland och Gotland - om än bara som "utomstående" privatperson. Under onsdagseftermiddagen började det blåsa ordentligt här på Öland och i min egen trädgårdGranudden i Färjestaden på Öland, så har det förstås blivit en hel del förödelse. Vindstyrkorna har maxat kring 20-25 knop här vid stugan och i skrivande stund så blåser det fortfarande ordentligt. Men uppe på ölandsbron så har det under natten blåst hård kuling till halv storm i byarna.

 

Tidigt på morgonen var jag ute en stund och hörde då lite radiotrafik på min egen lokala VHF och drog då slutsatsen att det hela var över och att allt hade gått bra - tillsammans med ytenheterna från främst SSRS så hade Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar räddat samtliga ombordvarande och fört dem i säkerhet. Dock somnade jag om och när jag kom ut på altanen framåt förmiddagen så förstod jag att det inte var över ännu. Från en annan båt hade tre personer gått över i den nu övergivna haveristen för att försöka rädda den båten. Då hände det tragiska att den sjönk - två av de tre privatpersonerna kunde räddas ur vattnet omedelbart, medan den tredje ej har återfunnits. Lagom till min kraftfullt försenade frukost kunde jag på Rapport i SVT höra min chef berätta om insatsen.

 

Mina kollegor på JRCC har förstås haft en hel del att stå i. Vi får inte glömma att det är en blåsig dag mitt i semestern, dvs det här är säkert inte det enda larmet man hanterar just nu. Massmedia ligger säkert på en hel del och vill ha senaste nytt från insatsen. Hade jag varit på jobbet idag så hade jag fått göra det jag gillar allra mest, dvs hugga i och jobba. Men nu får jag nöja mej med att lyssna på mina radiomottagare och följa utvecklingen på Sjöfartsverkets webbplats och i synnerhet på Sjö- och Flygräddningscentralens "blogg" - JRCC Online. Sedan några år tillbaka så finns den "servicen" för massmedia och andra intresserade - främst för att slippa upprepa allting per telefon till var och en som vill veta. Under den här typen av larm blir det lätt karaktär av "livebloggning" och man kan med fördel uppdatera sidan med jämna mellanrum för att få tillgång till det senaste.

 

Nu får ni som läser gärna tycka att jag är en smula "yrkesskadad" - men vissa jobb är för vissa mera ett "kall" än bara just ett jobb. Fast nu skall jag ut i trädgården och se vad som går att rädda efter blåsten.

 

Här nedan följer lite länkar till vidare läsning om insatsen. Vi börjar med den officiella delen, från Sjöfartsverket samt arrangören av Tall Ships Races.

Till sist lite klipp från olika tidningar.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS