RSS 2.0

På Sjöräddningscentralens blogg MRCC Online läser jag mina kollegors inlägg om falska nödraketer vid tolvslaget Klicka gärna på länken och läs hela texten.

Jag har i ett tidigare inlägg berört detta okynne.

Och låt bli nödraketerna! Jag förstår att det kan verka frestande, när bäst före-datumet passerats och de ändå tycks värdelösa. Ekonomiskt måhända, men nödraketen har alltid ett värde som nödsignal. Om man skjuter av nödraketer utan att vara i sjönöd, urholkar man nödsignalens trovärdighet - även om det sker på Nyårsafton. Alltså skall man akta sig noga för att hamna i sjönöd vid tolvslaget - och speciellt om man enbart har nödraketer att larma med..

Sjöräddningscentralen kan man dock aldrig resonera så - en nödraket är en nödraket även på Nyårsafton. Det kan bli onödiga utryckningar med orsak av detta missbruk av alarmanordning, som det faktiskt handlar om (straffbart enligt brottsbalken).
Detta är alltså ett årligen återkommande okynne som borde stävjas på något sätt. Man kan komma långt med upplysning - varför tror du förresten jag skriver det här? Men invanda betéenden och "traditioner" som denna är svåra att tvätta bort. Många tänker säkert att det är ok, eftersom andra gör det osv.

En framkomlig väg vore förstås att vädja till plånboken. För några år sedan försökte jag lansera idén om att införa ett pantsystem på nödraketer. Utgångna raketer kan då återlämnas och mot en relativt billig peng utbytas mot nya - samtidigt som man höjer priset på raketer som köps utan pant. Då blir de utgångna raketerna helt plöltsligt värda något, vilket torde minska okynnet.

Jag hittade idag även en artikel i GP som handlar om något liknande, sk "UFO-ballonger". Till skillnad från en nödraket, som alltid är intensivt röd, brinner denna "ballong" med röd-orange ljus och håller sig i luften i mer än 10 minuter - vilket en nödraket aldrig gör.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS