RSS 2.0

31/10 2017 fick JRCC besök av QTC.
 
Det gjordes ett stort reportage som kommer i QTC nr 12/2017.
För er som inte är prenumerant, finns tidningen att läsa på SSAs hemsida:
 
Det gjordes även en videointervju som snart kommer på SSA Play.
 
JRCC är Sjöfartsverkets Sjö- och Flygräddningscentral, belägen vid Göteborgs Garnison, Käringberget Göteborg. 1995 flyttade dåvarande MRCC och ARCC till denna ledningscentral som även består av Kustbevakningens ledningscentral och Marinens SjöCentral. 4 myndigheter på samma golv, där så småningom Sjöfartsverket tog över flygräddningen efter ett riksdagsbeslut.
 
Detta var min arbetsplats från 1995 till 2014. Innan dess hade jag jobbat på MRCC, tillika Kustradiostationen Göteborg Radio/SAG, mellan 1982 och 1994. "31 år i yrket" hade jag som grund, innan jag slutligen flyttade till Norrköping och blev en del av SAR-avdelningens stab, Systemledning.
 
Jag kallas numera "Funktionsansvarig, Systemteknik" och det kan även passa bra med tanke på att jag jobbar 50% på en enhet med samma namn. Systemteknik förvaltar bl a Kustradiosystemet och det är min huvuduppgift där. Kustradiosystemet består av en mängd "radiokullar" runt Sveriges kust samt 13 operatörscentraler (JRCC, VTS, LPC, KBV, SDJ mm).
 
Jag förvaltar även RAKEL i Sjöfartsverket. RAKEL låter oss (JRCC och våra räddningshelikoptrar) samverka med t ex Polis, Räddningstjänst och Sjukvård. I mars 2018 kommer RAKEL att byggas in i Sjöfartsverkets Kustradiosystem.
 
JRCCs "gamla" telefonsystem som varit i drift sedan 1995 har jag pysslat om från start till mål. Det ersätts nu av ett nytt, inbyggt i Coordcom. Detta sker 4/12 2017.
 
 
 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS