RSS 2.0

Aftonbladet skriver idag om dålig träffsäkerhet hos väderprognoser. Trots att det finns ett antal prognosmodeller som körs i olika stordatorkluster med hög processorkapacitet, så tycks vi ännu bara skumma på ytan. Att förutsäga väder hör sannerligen till de mera kompicerade manövrarna och det kommer nog att förbli så under överskådlig framtid. Om man betänker hur dessa modeller fungerar, så har de inte speciellt hög upplösning. Luftmodellen har rutor med 11x11 km och havmodellen med 1x1 sjömil. Det lämnar stor variation för lokala variationer, där prognosmodellerna oftast är alldeles för generella.

Själv använder jag Vackert Väder som prognoskälla - vilket i artikeln mycket riktigt konstateras stämma bäst i Kalmar-området. Sajten använder yr.no som källa och den hör alltså till de bättre.

Min egen väderstation förekommer dessutom som källa på sajten i fråga. Man har dessutom en sida med jämförelser mellan min väderdata och prognoserna, sk prognossäkerhet.

Med tanke på att min stuga ligger alldeles ovanför Granuddens badplats i Färjestaden, kan det säkert vara intressant för många att ta del av såväl prognoser som observationer för den aktuella badplatsen.

Så mycket Åska har vi däremot inte sett eller hört under denna sommar.

Min vädersajt har dessutom möjlighet till sk widgets, dvs man kan met stor lätthet lägga upp mitt väder på sin egen hemsida - både som inbäddade objet och som länkar. Exempel på detta finns i vänsterkanten här på bloggen samt i det länkade inlägget.

 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS