RSS 2.0

För dem som undrar, varför jag inte skriver oftare här - sedan två månader så har trädgården tagit all min tid. Och resultatet av allt detta arbete kan inte visas nu - det får vi vänta på, ända tills våren.

Det hela började med, att jag i våras konstaterade att mina Tulpaner och andra lökväxter lyste med sin frånvaro. Den stränga vintern hade sannolikt tagit kål på det mesta. Samtidigt så förde mina annars så vackra Liljor en tynande tillvaro, pga att dess uppväxt störs av både Tulpaner och Astrar.

För att göra något åt allt det här, bestämde jag mej för att gräva upp fyra av mina fem huvudrabatter, dvs staketet, vinkel och altan.

1. Räkna ut vad som behöver beställas i form av lökar och lägg beställningen.
2. Gräv upp en rabatt i taget och sortera ur alla lökar.
3. Vänta på leverans och planera planteringen.
4. Gräv upp de fyra rabatterna och fixa jorden.
5. Sätt alla lökar.
6. Fyll igen.
7. Snygga till alltsammans.

Samtidigt så bestämde jag mej för att inte har någar perenner i dessa rabatter, med undantag av Solhattar. Astrarna är flyttade till baksidan och utsidan (!) av staketet. Blodnävan vid altanen fick stryka på foten.

Även denna gång har jag gjort layouter i Powerpoint och listor i Excel, men har inte hunnit förbereda dessa för publicering. Det som ligger på hemsidan just nu är alltså hopplöst inaktuellt, utom för tulpanerna. Det finns inte utrymme för att i den här formen redogöra för allting, men jag skall försöka sammanfatta.

Längs hela staketet (två rabatter) har jag blandat Narcisser och Kejsarkrona längst in mot staketet. I den vänstra rabatten har jag tidiga, låga Tulpaner i framkant. De två sektionerna med Solhattar är kvar och de får sällskap av Hyacinter. På högersidan har jag, förutom alla Liljor som fanns där innan (10 stora, 20 medelstora och 30 små knölar), satt 44 nya. Dessa är i princip ensamma i sina hagar, förutom lite Krokus och botaniska Tulpaner. I resterande tre hagar har jag satt de Tulpaner som blev över av de som jag grävde upp, samt en massa Allium. I samtliga rabatter har jag för övrigt Krokus, både botaniska och storblommiga.

I Vinkeln har det blivit Tulpaner för hela slanten. Fem rader med olika sorter, som blommar tidigt/sent och är låga/höga.
- Enkla, sena
- Triumftulpaner
- Rembrandt-tulpaner
- Flerblommiga ("polkagris"-färgade)
- Flerblommiga (vit-gröna)

De två första raderna samsas med fyra hobbar av kvarvarande Höstflox.

Vid Altanen har jag också satsat på Tulpaner. Här blev det sex rader.
- Darwinhybridtulpaner
- Rembrandt-tulpaner
- Tidiga, enkla
- Tidiga, enkla
- Kaufmanniana-tulpaner
- Kaufmanniana-tulpaner

Detta plus alla de lökar som jag faktiskt hittade i rabatten, när jag grävde upp den. Och i år hade jag i princip inte en Tulpan här. Undrar vad det kan vara för lökar :-). Men allting blir säkert bättre nu, när Blodnävan är borta - den tog över hela landet.

Och idag har jag i princip bara rättat till det hela, genom att justera höjden på gräskanterna och de "interna" trädgådsstaketen. Efter det har jag lagt på ett par säckar med täckbark - det skyddar mot kylan samt att det både luktar gott och ser bra ut.

Så har jag förstås tagit en del bilder till mitt album, även om det som sagt inte är speciellt mycket att visa upp just nu.

     

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS