RSS 2.0

Nu åter till det som är syftet med denna blogg!

Idag har jag varit ute i det vackra solskenet. Det är bra att röra på sig, sägs det. Samtidigt får man lite sol på sig, vilket också är bra - dagsljus är bra för psyket.

Under min promenad beslöt jag mig för att gå in på det alldeles nyöppnade Clas Ohlson här i Kungsbacka. Väl där hittade jag det jag länge sökt efter, nämligen en "riktig" växtlampa.

Visserligen bara motsvarande 60W men ändå. Rätt färgsammansättning skall ge växterna rätt signaler. Jag provar detta ett tag så får vi se om det blir någon skillnad. Innan har jag haft en betydligt starkare lågenergilampa, fast då en "vanlig" lampa och inte en som är avsedd för växter.

På Granngården häromdagen så hittade jag en kvicksilverlampa. Jag hade den i min hand och var på väg att köpa den, när jag läste det finstilta. Även om lampan har en helt vanlig "gänga", så går den inte att ansluta direkt till nätspänning utan "förkopplingsdon" - explosion lär bli resultatet. De hade visserligen armaturer som passade lampan men de var avsedda för utomhusbruk - "gårdsarmatur" är inget jag vill ha över köksbordet.

Idag har dessutom solens strålar värmt mina växter. Det börjar röra på sig här och var i mina minidrivhus.

Nu skall jag snart åka hem till Mor i Nybro och sedan över till Öland för att ta lite bilder i trädgården. Via mina webbkameror kan jag se att det börjar bli verkligen vackert - vill inte missa detta pga 1dm snö över allt sammans när jag kommer dit :-(

Jag måste nog ta med mej mina 24 pluggboxar - de kan inte klara sig hemma på köksbordet över hela påskhelgen. Men hur skall det gå till? Visst har jag plats och så i bilen, men det skall ju bli kallt. Det är väl inte så lyckat att utsätta de späda plantorna för minusgrader, även om det gäller några minuter bara?

Väl framkommen till Mor måste jag hitta någonstans att ställa dem. Hon har inget köksbord som jag kan få disponera så det blir väl att ha dem på golvet. Utan ljus och i alldeles för varmt klimat så trivs de väl inte så bra. Men alternativet, dvs att ha dem kvar i Kungsbacka, är värre.

Hos Mor står ett drivhus av plast uppställt på uteplatsen. Där får det rum med 18 pluggboxar. Men nu när det skall bli rejält kallt, är väl detta inget att tänka på.

Och hur skall det gå för mina vackra blommor på Öland? 7 minusgrader har SMHI hotat med, fy bubblan!

Om du vill slippa att bläddra förbi alla mina inlägg om Melodifestivalen och annat oviktigt, väljer du Garden under Kategorier i vänsterkanten. Det går förstås lika bra att klicka här.

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS