RSS 2.0

Idag har jag äntligen fått iväg mina beställningar. Jag har tänkt att sätta en hel del nya lökar och plantor. Antingen handlar det om att komplettera det som redan finns, men som kanske är lite för få för att se bra ut (eller så funkade de som jag satte förra året inte så bra pga extremt väder) - eller så har jag hittat nya växter som behövs för att se till att det blommar under en längre tidsperiod. Speciellt gäller detta sommaren - då jag själv är på plats och självklart vill jag kunna njuta av blomsterprakten.

Astrarna som jag satt för ett par veckor sedan är ett led i denna strävan. Jag har beställt 25 ytterligare Astrar från Holland.

Irisar är himla vackra blommor! Det tyckte vi i år och därför kommer beståndet att utökas radikalt, dels med flera av samma sort och dels med nya sorter som förlänger blomningstiden. Jag kommer också att sätta Iris under Björken samt byta ut Fjärilstulpan i Vinkel mot ytterligare en typ av Iris.

Ranunklerna har verkligen varit ett sorgligt kapitel. Nu får de en sista chans vid Altanen samt under Björken (de kanske funkar bättre där?).

Krokusar är vackra men inte om de sitter glest. Jag tyckte jag satte så många runt Björken förra året men det blev inte som jag trodde. Jag har beställt ytterligare 634 Krokusar  dennna gången.

Samma sak gäller i princip Vintergäck, där jag förstärker det gula inslaget under Björken.

Prydnadslök (Allium) tyckte vi om och det kommer att bli fler av den varan. Nu tänker jag mej inte längre två grupper framför altanen utan det blir en hel rad. Runt björken så har jag ju grävt om landet längst ut när jag satte dit gräskanten, så jag måste sätta nya där också.

En ny lökväxt som jag satsar på i år är Ixia. Den kommer att pryda Vinkel-rabatten framför Höstflox, innan de blommar. Annars ser den rabatten väldigt tom ut på sommaren. Dessutom sätter jag dit 12 nya Höstflox så det  blir lite tätare.

Bakkers "Blandade tulpaner för förvildning" var också något vi gillade förra året, men som behöver vara flera för att ge ett bra intryck. Det blir nu även sådana under björken.

Orange Sidenört är vacker men behöver också vara många intill varandra för att det skall bli något.

De 15 julrosor jag satte i våras har inte blivit vad jag önskade. Det var nog för kallt och sedan för torrt (men man ska aldrig klaga på vädret). Jag provar att sätta nya så får vi se...

Mitt försök med frösådd under häcken blev en total flopp. Nu gör jag ett nytt försök, men nu istället med plantor. Jag använder tre olika marktäckare som jag hoppas skall täcka marken under häcken och hålla Kirskålen borta...

Nu håller jag som bäst på att uppdatera sajten med de nya växterna. Det kommer nog att ta ett par dagar innan detta är färdigt.

Planteringen kommer att ske med det snaraste, så snart jag fått leveransen från Holland. Den får vara styrande eftersom den tar längst tid och innehåller plantor (bara rötter) som måste sättas omedelbart. Övriga detaljer beställer jag detta året från "Frö med posten", som var en aning billigare på Krokus än Fröhuset. Den leveransen kommer något tidigare men det spelar inte så stor roll.

Övriga tillbehör kommer jag att handla på plats av Ölands Plantskola, där jag numera har 10% rabatt. Tack snälla ni!!

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS