RSS 2.0


Här kommer en liten uppdatering från min förodling. Nu är det bara en vecka till, innan jag skall ta med mej alltsammans till Nybro. Där finns även de efterlängtade locken, som jag missade att ta med mej hem. Förhoppningsvis blir det under påskveckan lagom temperatur, så att de kan stå ute så mycket som möjligt. Det kan även bli dags att omskola några sorter, som redan vuxit sig stora. Jag har andra pluggboxar med större hål, som jag tänker använda. Blomjord har jag i bilen. Nu skall jag bara åka till Jula och köpa trädgårdsstaket för mina rabatter (behöver "rama in" mina Hyacinter").

Riddarsporrar

  • Den kinesiska riddarsporren växer fint, och snart kan jag skola om den i lite bättre jord och större utrymme. Den här sorten skall jag även direktså - jag har gott om påsar och den gror lätt.
  • "Sky Lights" har tagit sig förhållandevis bra, men jag har kompletterat i de tomma hålen. Jag har dessutom en påse kvar.
  • Praktriddarsporre brukar ju vilja gro relativt lätt, men det här året har det inte gått så bra. Jag har kompletterat och har nu slut på frön.

Stockrosor

  • Alcea Ficifolia har tagit sig relativt bra, ungefär halva boxen gror. Jag har inga flera frön.
  • "Giant Single Mixed" har också tagit sig i ungefär hälften av hålen. Jag har idag kompletterat med min sista påse i de tomma hålen.
  • "Happy Lights" har bara tagit sig i ett av hålen. Jag kompletterade häromdagen med mina sista två påsar.
  • Idag har jag satt två rader med 30 frön Gulros i en låda, tillsammans med Solrosor i två höjder.

Ackleja

Jag tog boxarna ur kylskåpet i fredags. Det är förstås alldeles för tidigt att hoppas på, att något skulle börja gro redan.


 
  • Pastellackleja - Aquilegia cultorum 'McKana Giant'.
  • Guldakleja - Aquilegia chrysantha 'Yellow Star' ,
  • "Vanlig Ackleja" - Aquilegia vulgaris,
    Jo men här har det faktiskt börjat komma några enstaka skott!
  • "Origami Mixed"
  • "Blue Star"

Klematis

Den kom ur kylskåpet i fredags, men inget har förstås grott ännu.

Höstflox

Den har heller inte haft så många dagar på sig, sedan den kom ur kylskåpet.

Linaria

Den har faktiskt redan börjat gro. Dock är groddarna mycket små och sköra.

Echinacea X Hybrida "Paradiso"

Den växer på bra och jag kompletterade ju förra veckan i de tomma hålen - där har det dock ännu inte kommit något.

Knölvial

Ja som du ser har den börjat växa alldeles för högt och snabbt. Den behöver snart skolas om eller planteras ut.

Stokesia Laevis

Den börjar ta sig riktigt bra, men den växer sakta.

Midsommaraster

Några enstaka groddar ser jag men Astrar brukar vara svåra att odla. Dessutom har jag erfarit, att de många gånger vill ha det varmt. Men det passar ju bra, nu när eftermiddagssolen ligger på.




 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS