RSS 2.0

...vill jag bestämt hävda, i vart fall när det gäller Emilia och Alcazar som gick till Globen. Vad Caroline har i Andra Chansen att göra förstår jag däremot inte. Jag hade hellre sett Marie och Shirley där - fast man kan ju förstås inte få allt här i världen. Fast Caroline är ju en sådan artist som man antingen älskar eller ratar - några mellanting finns ju inte där.

Men enligt Aftonbladets webbomröstning anser just nu vid 23-tiden 58,3% att fel låtar gick vidare. Hade de som röstat på nämnda nättidning fått bestämma hade resultatlistan sett en aning annorlunda ut. Kanske är det så att man alltid får olika resultat, beroende på hur röstningen går till (jfr amerikanska presidentval)?
  1. Alcazar (28.0 %)
  2. Caroline af Ugglas (15.8 %)
  3. Nina Söderquist (15.0 %)
  4. Marie Serneholt (14.5 %)
  5. Emilia (12.9 %)

Nu är reglerna som de är - vilket självfallet skall respekteras. Hur man sedan utvärderar detta och ställer upp eventuellt nya regler för 2010, det är en helt annan fråga.

Före tävlingen såg jag några omröstningar som gjorde gällande att Scotts och Shirley Clamp var stora favoriter, medan Emilia låg väldigt långt ner. Efter så här många års erfarenhet av detta spektakel borde man kanske lärt sig att inte lita alltför mycket på omröstningar och experttips. Sedan är det nog så, att de som röstar innan TV-sändningen i de flesta fall inte har lyssnat på bidragen, utan röstar enbart på popularitet.

"Scotts populäritet är överskattad", läste jag - men kanske inte helt ändå. Ärligt talat förstår jag mej inte på dem som gillar dansmusik av det här slaget.

Shirley Clamp lär ha varit förkyld, men det hade nog inte hjälpt - låten höll inte vad den lovade och visst har vi hört bättre bidrag från henne?

Emilia har en bra låt, men den lyfte tyvärr inte som jag hade hoppats. Den var min stora favorit, efter att jag lyssnat på den sista minuten via SVTs webbplats. I verkligheten var den aningen blekare, men den är fortfarande charmig på sitt sätt.

Alcazar borde väl i logikens namn ha samlat ihop till en seger vid det här laget - samma sak har tidigare sagts om andra artister som äntligen lyckats vinna efter otaliga andraplatser. Oavsett detta så är låten jättebra och framträdandet likaså.

Så får vi bara hoppas att det finns andra bidrag i de resterande deltävlingarna som kan slå ut kvällens två nummer som gått till Andra Chansen. Caroline av Ugglas och Scotts hör inte hemma i Globen.

Inte tyckte jag det var för krångligt med dueller - jag tycker snarare det är bra att SVT försöker förnya denna institution som Melodifestivalen blivit.

Mina tidigare inlägg ikväll:
- Från Emilia till Alcazar
- Folket mot experterna - vem vinner?
- Nu börjas det igen...

Bloggar.se: , , , , , , , , , Intressant

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer
Postat av: knotas

Caroline av Ugglas var det sämsta jag har hört i melodifestivalen, hittills

2009-02-08 @ 08:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS