RSS 2.0

Mitt favoritämne att blogga om förra året drar nu igång på nytt. Faktiskt hade jag i förväg bestämt mej för att hålla en något lägre svansföring detta år, men efter att ha läst och tagit del av fakta, spekulationer, tyckande mm så känner jag ändå att det finns en hel del att säga.
Men passa gärna på att kika runt lite på min sajt, när du nu äntligen har hittat hit! Jag har en trädgård vid min sommarstuga på Granudden i Färjestaden på Öland. Där har jag en väderstation som du kan läsa av live, 5 webbkameror och ett fotoalbum som visar bilder på blommor.
En kollega till mej brukar säga att engelsmännen beter sig som att de och inga andra är bäst på sporten fotboll. Samma sak tycker jag råder när vi talar om Melodifestivalen i Sverige. Och visst håller vår uttagning hög klass. Det har så varit, sedan man införde deltävlingarna, vilket lett till att vår final i Globen enbart består av riktiga hits. I alla år har det ju varit så, att det i varje tävling funnits ett och annat bottennapp - så även i år.

Men i europafinalen, ESC, så verkar man ute på kontinenten inte gilla oss här i Sverige. Vad kan det bero på? Kanske är man trött på att vi producerar hits på hits hela tiden, som alla låter ungefär på samma sätt? Eller så har ESC urartat och blivit en tävling i patriotism? Eller möjligen - skickar vi fel bidrag?

Vilket osökt för mej in på förra årets "röstningsskandal". Juryn såg till att fel låt skickades till ESC. Kanske var det så även året innan - vår älskade lärare från Munkedal hade enligt mitt förmenande haft större chans än The Ark. Och Sanna Nielsen, ja ni som läser min blogg vet vad jag tycker!!

I år har man en jury i varje deltävling, men den består av europeiska experter - något som möjligen bidrar till att vi skickar rätt låt till ESC. Dueller blir det också i varje deltävling, krångligt men spännande. Glöm inte att detta är TV-underhållning, dyr sådan dessutom - då gäller det att få valuta för pengarna!

Så till årets första deltävling i Göteborg. Nytt för i år är att man kan lyssna på bidragen på SVTs hemsida. Det har jag gjort. Här är startlistan. Klippen drogs dock tillbaka 10 minuter före sändning - nu kan man endast lyssna på de som åkte ut.
  • Emilia: You're my world
    Min favorit i år. En melodisk låt med massor av sköna harmonier! Jag som är gammal ELO-fan gillar sånt här, men frågan är om svenska folket gör det.
  • Shirley Clamp: Med hjärtat fyllt av ljus
    En vacker ballad i hennes vanliga stil. Men om man nu skall jämföra med min favoritballad från förra året (Sanna Nielsen - Empty Room) så är den här låten och även framförandet något blekt.
  • Alcazar: Stay the night
    Kanske dags för Alcazar i år. De har verkligen varit värda framgång med sina tidigare hits, som alltid tycks landa under strecket. Den här låten kommer i mitt tycke inte riktigt upp i samma nivå, men som sagt - i år skall det kanske gå vägen.
  • Nina Söderquist: Tick Tock
    En alldeles för stökig och brutal låt som jag heller inte tror går hem i stugorna.
  • Jonathan Fagerlund: Welcome to my life
    Jonathan Fagerlunds låt ger mej inga känslor alls.
  • Marie Serneholt: Disconnect me
    Marie Serneholt kan bättre, eller rättare sagt - hon är värd en bättre låt. Möjligen kan hon gå till andra chansen.
  • Caroline af Ugglas: Snälla snälla
    Caroline af Ugglas gör sin musik, och jag tycker inte den passar in i det här sammanhanget.
  • Scotts: Jag tror på oss
    Låt mej säga en sak först - jag gillar inte dansbandsmusik. Scotts har genom Dansbandskampen skaffat sig en trogen publik - de får sannolikt röster i massor, men jag gillar inte stilen som sådan.

Men jag lär inte få som jag vill. Jag läser av röstningen i Aftonbladet just nu kl 13:08.

  1. Scotts (30.2 %)
  2. Shirley Clamp (18.2 %)
  3. Alcazar (15.1 %)
  4. Marie Serneholt (12.2 %)
  5. Nina Söderquist (9.3 %)
  6. Caroline af Ugglas (7.9 %)
  7. Emilia (4.9 %)
  8. Jonathan Fagerlund (2.1 %)
Bloggar.se: , , , , , , Intressant

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  1   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer
Postat av: Christine Edberg

Sämsta Eurovision uttagningen NÅGONSIN, vilka SKITLÅTAR totalt sett!!!! Det är dags att byta ut

ansvarig,...tyvärr Christer, detta är ett lågvattenmärke... kan inte bli sämre urval.

Förhoppningsvis är de andra uttagningarna BETYDLIGT bättre... om inte, kan vi dra oss ut den internationella tävlingen omgående.

DETTA MÅSTA VARA ETT SKÄMT!!!! som inte är roligt eller underhållande.... VA F... Är detta!!!!!



SÅÅÅÅÅÅÅÅ SORGLIGT!!!!!!!



CHRIS

2009-02-07 @ 20:55:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS