RSS 2.0

Lördagens startfält är mycket svårtippat. Visst finns det i mitt tycke två halvor, där den ena utgör sådan musik som jag gillar och som jag tror och hoppas andra också tycker om, och där den andra är sådant som av olika skäl inte håller måttet. Det kan röra sig om musik som inte direkt passar in i sammanhanget, eller artister och låtar som helt enkelt inte håller tillräckligt hög kvalitet. Hursomhelst bjuder lördagens tävling verkligen på en (skön?) blandning av olika musikstilar.


Markus Larsson i Aftonbladet går så långt som att säga, att det denna vecka bara är två låtar som håller måttet, medan Anders Nunstedt i Expressen tycker att BWO borde vara oroliga plus att EMD spelar allan.


När jag skriver svårtippat så menar jag just det. Men det här är i mitt tycke en ganska "lättröstad" omgång - i vart fall för min del.

Förra veckan fick jag backa lite på det som jag tyckte efter ett par genomlyssningar på SVTs hemsida. Det är en helt annan sak att få se och höra artisterna framträda live.


Den här gången skall jag lyssna igenom låtarna först, innan jag ger mej i kast med tidningarnas skriverier och alla webbomröstningar.

  • BWO - You're not alone
    Jag hör till dem som gillar BWO, men detta är tyvärr ingen av deras starkare låtar. För lugnt och tråkigt. BWO är som bäst när det blir taktfast. Fast låten kanske växer när man hört den ett par gånger? Jag har märkt detta fenomen med några av bidragen som åkt ut tidigare - vissa av dessa har en otrevlig förmåga att fastna i skallen. Enligt DN kan detta året bli balladernas revansch - synd bara att Sanna inte är med då.
  • Sofia - Alla
    Just den här musikstilen är jag lite kluven till. Det här kommer säkert att gå hem i reklamradion - dvs jag lär får höra den här låten till leda, varje morgon på väg till jobbet. Men mycket längre än så tror jag inte den kommer.
  • Maja Gullstrand - Här för mej själv
    Jag antydde ovan, att det finns låtar denna vecka som enligt min mening inte har här att göra. Det här är en av dem.
  • Mikael Rickfors - Du vinner över mig!
    Han har gjort många bra låtar - den här hör dessvärre inte till de bättre. Hoppas bara han inte glömmer texten :-)
  • E.M.D. - Baby, Goodbye
    Jag längtar efter att få höra den här live. Jag tror det kan bli bra tryck och då kan den här låten lyfta. Många anser gruppen överskattad.
  • Molly Sandén - Så vill stjärnorna
    Om en ballad skall slå, måste den antingen vara mycket vacker och/eller stark, eller så måste framträdandet vara något utöver det vanliga. Sanna Nielsen hade förra året bägge dessa ingredienser. Molly sjunger en ganska ordinär ballad, men jag tycker så här spontant att hennes röst kan få de här låten att lyfta. Hon som redan vunnit Lilla Melodifestivalen. Min favorit så här långt alltså.
  • Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox - I Got You
    Vem kan tänkas rösta på det här bidraget? Personligen har jag aldrig hört talas om artisterna som framför det här bidraget, men jag befarar att de har sin trogna publik där ute.
  • Velvet - The Queen
    Hennes bidrag förra året gick inte vidare från deltävlingen - ni som läste min blogg förra året vet vad jag tyckte om det. Den låten var riktigt bra. Den här är nästan lika bra och borde ha en chans i det mycket blandade startfältet, även om hennes framträdande kanske överskuggas av det hon har på sig! Den här låten tänker jag nog också rösta på.

Peters röster går denna vecka till Molly och Velvet. Mitt tips är att även BWO och E.M.D får många röster. Om dessa fyra bidrag hör till dem som antingen går vidare till Globen eller Andra chansen - då är jag nöjd. Dock vill jag komma med en liten skrällvarning för Sofia.


Nu så här kl 13:41 läser jag av Aftonbladets webbomröstning.

Det som förvånar mej är Sofias 8:e och sista plats. Men som jag sagt många gånger tidigare, jag tror att folk bara röstar på hur kända artisterna är - inte på låtarna (som man inte ens lyssnat på). Detta förklarar även varför BWO och E.M.D. får så pass många röster.


Den Internationella Juryns ordförande har i ett utspel redan i förväg favoriserat Molly. Ja, nu råkar det ju vara så att jag delar hans uppfattning - men frågan är om det är så lyckat att Juryn gör uttalanden, innan folket har röstat. Jag tror att han har missförstått sin roll. Det är inte rätt att göra så, jag kan förstå om de andra artisterna skjuter rygg.


Något som framkommit först nu, är att juryn förra året fått bedöma "fel" framträdande - något som kan ha kostat Sanna Nielsen segern.


Melodifestivalen är inte på blodigt allvar - det är värre än så! Nu har Christer Björkman tvingats skaffa livvakter och dessutom blivit granskad av JK.

Bloggar.se: , , , , , Intressant

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  3   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Kommentarer
Postat av: frans

http://nyheter24.se/noje/melodifestivalen/139955-nyheter24-moter-alexander-bard



det framgår här varför bwo vinner, allt enligt bards egna ord.

Postat av: lene

Bra skrivet, skönt att någon är positiv. Dock kom det där med Sanna och att juryn fick se fel klipp upp redan förra året, direkt efter finalen. Men Det är helt sanslöst dåligt ändå. Hon hade vunnit hela ESC om hon hade fått åka, tror jag

2009-02-22 @ 04:11:15
URL: http://leneet.blogspot.com
Postat av: Peter Lindquist

Ja som sagt, jag saknar Sanna Nielsen i årets Melodifestival. Och jag tror också att hon hade vunnit.

2009-02-22 @ 13:36:18
URL: http://cpgp.cjb.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS