RSS 2.0

Årets säsong i trädgården fick något av en rivstart, mycket pga det fina vädret. Dessvärre har jag själv inte haft tid eller ork att vara i stugan - detta till största delen pga Hercules-haveriet. Det blev en tre intensiva dagar som presstalesmanJRCC, så den helgen blev det ingen resa och helgen efter behövde jag vila. Den senaste helgen har det knappast varit något trädgårdsväder, så jag sätter mitt hopp till påskhelgen - även om det just nu inte ser ut att bli något bra väder då heller. Visst känns det lite surt att ha missat minst två veckoslut med kanonväder. Och nu kommer det så fruktade bakslaget...

För första året sedan 2005 har jag i år inte några nysatta lökar. Inför förra säsongen gjorde jag ju en jättebeställning och det blev förstås en hel del jobb med att få allting i jorden. Förra årets blomning var magnifik och nu kan vi bara hoppas, att merparten av allt som blommade då även blommar i år.

Länkarna i detta blogginlägg går till förteckningen över de sorter som jag har eller har haft. Där finns i de flesta fall uppdaterade mini-album, med massor av egna bilder från olika sorter. Dessa bilder kommer ursprungligen från mitt fotoalbum. Även på Facebook finns ett stort antal album med mina egna bilder på blommor.

Årets krokusar har jag nog till största delen missat. Det gick så fort i mars så att de flesta nog har hunnit blomma över. Vad jag sett så långt blev det inte fullt lika många som förra året. Men det finns gott om gamla bilder!

När det gäller tulpanerna, så har jag väl inga direkt höga förhoppningar. Av någon anledning så verkar tulpanerna inte trivas så bra att de kommer tillbaka med lika många eller helst flera. Det blir färre och färre för varje år. Men jag har i alla fall bilderna från 2006-2011 att glädjas åt!

Jag såg att det fanns en hel del nya Liljor att beställa i år. Men jag hade ju ca 100 Liljor förra året. Dessutom så har jag förökat dem. Det växer små "frön" i bladvecken hos vissa sorter - och dessa har jag satt ner i jorden. Dessutom så har det bildats sekundära rotknölar längs stammarna på många av sorterna - ca 120 småknölar i varierande storlek har jag också satt ner. Det skall bli spännande att se hur många Liljor som jag får i år. Under tiden så har jag samlat ihop alla bilder från tidigare år.

Nu har jag en hel del annat som måste göras. En av mina webbkameror hänger upp-och-ner - pinnen har gått av. Tänker passa på att byta kameran, men då blir det grävarbete! En hel del trädgårdsavfall från förra året måste jag köra till tippen med. Hoppas på torrt väder så det blir lättare att hantera - och inte lika skitigt i bilen. Och så snart som frosten är borta, skall mina Dahlior sättas ut igen - just nu har jag halva stugan full.

Med detta sagt som en liten brasklapp, hoppas jag ändå att jag om ca en vecka har haft möjlighet att åter ta bilder av blommorna i min trädgård.


 
Bloggar.se: trädgård, blommor, bilder, foto, lökar, knölar, jrcc, flyghaveri

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS