RSS 2.0

Idag har jag skrivit till Mörbylånga Kommun och lämnat synpunkter på Planprogram för Färjestaden 1:153, m fl.

Det rör sig inte om några långtgående krav eller synpunkter, men från mitt perspektiv känns det bra att dels visa att jag är intresserad, dels för att ge en balanserad bild av läget.

De sex fritidshusen uppfördes redan 1948 - det var några familjer från Nybro som byggde stugorna, några t o m av rivningsvirke (!). Vårt hus lär vara en del av gamla kallbadhuset i Nybro. Vårt hus har gått i arv i släkten sedan dess, och jag övertog huset från min far.

Vi "bor" 6 familjer i ett område, utan några fasta tomtgränser. Kommunen har rubricerat detta som "kolonistugor" - något som i andra fall har innebörden av små hus för förvaring av trädgårdsredskap och liknande. Nu skall den beteckningen tydligen inte tolkas bokstavligt - det är bara kommunens sätt att uttrycka att stugorna är små, primitiva och att det finns trädgårdsinslag. Vi äger heller inte våra tomter. Sommarvatten och utedass är också en del av miljön - lite lätt "retro", men mysigt och avkopplande.

Vi har verkligen ett kanonläge, alldeles ovanpå badstranden. Lika mycket som vi har glädje av detta, har jag som ambition att badgäster och andra skall kunna ha glädje av min blomsterprakt.

När jag ändå har ordet, kan jag inte låta bli att skriva några meningar om själva badplatsen. Under ett antal år har kommunens engagemang avtagit, något som kulminerade i att man bestämde sig för att arrendera ut driften av badplatsen. Jag skall nedan försöka beskriva lite problem, som ju borde vara ganska lätta att komma till rätta med. Det känns aldrig bra att "klaga" - men jag skall försöka vara konstruktiv.

Det gamla omklädningsrummet gick inte länge att använda, det var helt fallfärdigt. Det har nu rivits.

När jag började vara här, på 1970-talet, fanns det en lång och fin badbrygga med två nedgångar - en för barn och en för vuxna (lite längre ut). I höstas "glömde" man ta in badbryggan, som blev mer eller mindre förstörd av isen. Årets version av bryggan är den kortaste hittills. Med tanke på hur långgrunt det är, behövs ju en rejäl och framförallt lång brygga.

Sedan ett antal år tillbaka har man slutat underhålla träd och buskar på området. Senaste gången björkarna klipptes fick jag göra det själv. Nu växer de och blir bara större och större - snart ser vi inte vattnet längre. Det är ändå bra att de finns - de utgör skydd mot väder och vind.

Tyvärr har man inte till fullo röjt bort gräs och vass i anslutning till vattenbrynet.

Toaletterna har inte alltid varit öppna, även när badplatsen har haft besökare.

Parkeringen är stor, men utnyttjas ineffektivt - vilket leder till att alla som vill parkera inte får plats. Lite mera struktur här skulle göra susen.

Jag välkomnar att man vill satsa på Granudden. I programförslaget talar man även om "evenemang" - något som jag faktiskt skulle välkomna. De enda tillställningar som förekommer i dagsläget, är diverse spontana ungdomsfester utan tillsyn. Lite mera organisation och struktur kommer att göra gott. Varför inte en restaurang (som fanns på 70-talet)?

Badplatsen har stor utvecklingspotential. Jag hoppas att kommunens fina ambitioner inte bara blir tomma ord - utan omsätts i handling. Samtidigt kan man ju ha viss förståelse för, att den plan man nu tagit fram gäller en väldigt stor del av Färjestaden. Granudden är säkert inte prio 1 i det sammanhanget.

 

Bloggar.se:   Mörbylånga kommun, Färjestaden, Granudden, Planprogram, Programförslag, Badplats
Intressant Byggförbud kritiseras av stugägare
  Färjestaden har väntat på planen
  Hamnen öppen i planprogram
  Talluddens camping kan bli hotell och bostäder
  Nya vyer i centrala Färjestaden
  Färjestaden får fler hus
  Färjesaden växer snabbare än beräknat
  Upp till kommunen att agera
  Hej då, Färjestaden
  Så kan Färjestaden bli bättre

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS