RSS 2.0

TVs meteorologer har gång på gång sagt, att den här typen av väderläge är svårt att prognostisera. Kallfronten skulle passera och sedan glida fram och tillbaka över östersjölandskapen, och därmed orsaka stora regnmängder. Nästa dag hette det att den glider förbi och möjligen berör Gotland. Igår stod det klart, att fronten skulle dra in över hela östra Sverige, fortfarande med stora regnmängder. SMHI varnade för 50-70 mm regn och stormbyar.

Sedan i fredags har det här på Granudden kommit 53,2 mm regn, merparten under lördagen med 38,2 mm. Siffrorna lär dock vara något i underkant, med tanke på den hårda vinden - vattnet blåser ur tratten helt enkelt!

På tal om vind, så har det här noterats 15,7 m/s under lördagen. Min vindmätare sitter ca 2½ meter ovanför mitt tak, men vårt läge är ändå ganska skyddat, med diverse björar runtom. I de flesta fall når vi aldrig upp till samma värden som över hav. Jag vet att Ölandsbron noterade stormbyar under lördagen, 28 m/s som mest tror jag det var.

Men nu ser det alltså ut, som att regnfronten istället fortsätter västerut över landet. Därefter får vi hoppas, att den värme som finns i öster drar in över landet. Men även där är prognosen osaäker - högtrycket över Finland har man heller inte någon bra koll på tydligen.

Regnet och blåsten gick hårt åt min trädgård, där jag ju har höga växter som Riddarsporrar och Stockrosor. SMHI varnar dock för mera blåst idag, men det blir mera sydliga vindar.

Samtidigt läser jag om att det just nu, totalt sett, är väldigt varmt i världen. Men värmen frigör mera vatten och det behövs ju även värme för att skapa förutsättningar för regnväder. Varm luft kan hålla mera absolut luftfuktighet, som sedan kondenseras till regn när luften kyls av.

 

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS