RSS 2.0

Påskhelgen brukar av tradition, och inte helt oväntat, vara årets första trädgårdshelg. Detta år 2010 har ännu inte visat några tendenser att vilja bryta mot den fina regeln. Det fina i den här kråksången är förstås att man kan få en fin mjukstart på allt slit. Eftersom gräset knappt börjat växa och allting är i någon slags halv-vila, är det inte så värst mycket man kan göra.

Du som läser detta på Facebook, klicka här för att komma till min blogg (varifrån inlägget är hämtat).

- Det finns alltid något att göra, säger den som vill verka klok. Nu är detta ett inte helt felaktigt påstående, bara det att man är av naturen lat :-) . Det som jag verkligen har gjort, är att gå runt och njuta av alla vackra vårlökar: Iris, Krokus, Snödroppar och Vintergäck - även om det ännu inte blivit så många. Jag kan tänka mej, att nästa vecka - då är det riktigt vackert!



Snön har smält, det gick fort på slutet. Men i år har det varit minst en meter snö och det har gjort att gräsmattan blivit tillplattad och det finns tendens till mögel. Tidigare år har jag krattat upp hela gräsmattan, men i år nöjde jag mej med att räfsa upp de delar som blivit vita. Jag kan inte låta bli att förfäras över all mossa som vuxit till sig under vintern. Denna ständiga kamp mot elementen, känns det som! Jag brukar varje år bekämpa mossan med diverse kemikalier, och i år blir det nog ett par säckar Stroller Mossa F - men inte just nu. Gräset skall nog börja växa först, det kan säkert få sig en chock av all gödning.



Jag har en hög med löv, grenar och gräs som ligger på bakgården. Det var förra årets "skörd" och numera har vi ingen komposthög att lägga sånt här på. Det får bli tippen istället, men jag väntar nog tills det här har torkat en aning. Det blir så geggigt annars. Lite matjord har det säkert blivit i botten. Det vore inte helt fel med en egen komposthög, men jag har inte plats helt enkelt.

Sedan förra året sitter det en hel del pinnar och trädgårdsgaller i rabatterna, mellan vilka det går vackra gröna snören. I höstas bestämde jag mej för att inte ta bort de här, eftersom de lär behövas i år också. Många av snörena har gått av, varför jag fick knyta nya band. Det som främst kommer att behöva stöttning är alla Påskliljor som är på gång samt Pioner och Studentnejlika. Av det jag sett kan jag dra slutsatsen att det kommer att bli massor av Narcisser även i år. Samtidigt kommer det att finnas ett antal vackra Kejsarkronor. Bilderna nedan är från förra året!



I år kan det rentav bli galler runt ett par rabatter till, frågan är om jag skall nöja mej med de låga eller om jag skall köpa 60cm-galler också. De senare är dyra och jag är en smula tveksam till hållfastheten. Det som behöver stöttas och ramas in är mina höga Riddarsporrar, som förra året la sig platt vid första bästa kuling.

 

Jag har 7 rundlar som behöver nya gräskanter. Det kan inte hjälpas att jag varje år har så svårt att sikta med grästrimmern. Den ultimata lösningen är förstås gräskant av plåt, men det känns en aning otympligt och ser väl inte så vackert ut. Jag kommer att vänta lite med detta, i vart fall tills det har blivit lite torrare på marken. Då skall jag lägga mej på gräset och byta ut gräskanten i dessa små rundlar (diameter 38cm). Lite ny jord behövs där, innan jag kan plantera ut mina Riddarsporrar där. Det senare kommer nog inte att ske under april, utan någon gång i mitten av maj skulle jag tro.

 
20611, Akleja, 'McKana Giants, Bl.', Aquilegia caerulea

Nu kan jag inte låta bli att skänka en tanke åt min förodling hemma i Kungsbacka. Växterna har varit utan tillsyn sedan Skärtorsdagen. Med tanke på hur varmt och härligt det har varit här, borde jag kanske tagit med några lådor hit. Men, i natt har det varit frost och då blir det genast lite svårt att hantera - bära blomlådor ut och in varje dag är inget man vill göra.

Guiden för alla hem Så här fixar du värmen på uteplatsen
Så här gör du den fina kransen Allt för den rätta vårkänslan
Missa inte chansen att rösta på din favorit Dataprogram för trädgårdsdesign allt mer populärt
Fota din trädgård och vinn fina priser ”Äntligen Hemma”–Bosses bästa tips
Frö-nytt för kökslandet Skuggornas grönska
Trädgårdsskolan Trädgårdstid
Sjöläge väger tyngst  

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS