RSS 2.0

Det har vuxit på bra den senaste veckan. Jag gick aningen vilse i min kalender - det är inte förrän påskveckan jag skall åka till Öland. Sedan förra uppdateringen, har jag skolat om Luktärt och Solrosor. Dessutom har jag satt tre lådor med Lupiner.

Riddarsporrar

Dessa Riddarsporrar växer bra. I synnerhet gäller detta mina Kinesiska Riddarsporrar. Det är en lågväxande sort med underbart vackra blå blommor. Den tvåfärgade 'Sky Lights' växer nästan lika bra, medan Praktriddarsporren verkar vara aningen svårflörtad.

Stockrosor

Mina Stockrosor växer på bra, med undantag av sorten 'Happy Lights', som verkligen är svårflörtad. Mina kompletteringar tar sig bra och nu har jag dessutom flyttat upp lådorna till fönsterbrädan - de här fröna behöver mycket värme för att gro. Mina Gulrosor har redan börjat gro.

Ackleja

Förra veckan var jag aningen orolig för dessa, men nu har det verkligen börjat hända saker. Efter en vecka i kylskåpet och drygt en vecka ute i värmen, har dessa två lådor börjat ta sig fint. Det gäller både den vanliga Acklejan och 'McKana Giants'. Den tredje lådan, däremot, låter vänta på sig.

Linaria

Det har grott i nästan alla hål. Dessa groddar är verkligen sköra, men jag hoppa mycket på den här växten. Det lär behövas en omskolning så småningom, när plantorna har blivit lite mera hanterbara. Just nu är de alltför ömtåliga, för att jag skall våga mej på att hantera dem på det sättet. Det är bara att ha tålamod.

Echinacea X Hybrida 'Paradiso'

Mina Rudbeckior växer på bra. T o m de som jag kompletterade har börjat gro. Jag har plantor i nästan alla hål. Snart är det dags för omskolning - de här plantorna kan inte sättas ut, förrän Kejsarkronorna blommat färdigt. Jag satte ut liknande plantor förra året, men det verkar inte som att de tar sig så bra. Jag tror jag skall satsa på att låta dem bli kraftiga, innan jag sätter ut dem.

Knölvial

Mina Luktärter blev alldeles för långa, så jag bestämde mej för att skola om dem. Jag har dessutom klippt ner dem en aning. Nu kan dessa plantor växa på i lugn och ro. Jag vågar väl mej inte på att sätta ut dem förrän tidigast om 3-4 veckor. Även om denna Luktärt är perenn, så brukar den här sortens blommor inte gilla frost.

Midsommaraster

Så värst många blommor kommer det inte att bli och de växer verkligen sakta. Men det skall nog räcka till några enstaka exemplar, som jag tänker sätta vid Björken och/eller Altanen. De här måste säkert omskolas en gång, eftersom de ser verkligen klena ut. Men det här blir bra - Astrar som kommer redan till Midsommar!

Solrosor

Jag fick ju två påsar med frön till Solrosor i 50-årspresent! Jag satte dessa i en låda och det började gro direkt. Nu var jag tvungen att skola om, redan efter en vecka. Så nu har jag två lådor (2x30) av en sort som 1½-3 meter hög (?) och en låda med en något lägre sort. Men de växer 1-2 cm per dag och de måste nog ut om ett par veckor.


 
Bloggar.se: förkultivering, frö, växter, blommor, trädgård

Mina tidigare inlägg i ämnet:

Direktlänkar       Inlägget:   Kategorin:   Kommentera inlägget! 
Kommentarer  I bloggen:  0   Trackbacks:  Trackback 
Om Bloggen:   Hemsida:
Tjänster Bloggportalen  Twingly Bloglovin Google Nyligen Knuff!


  
Trackback
Twingly Blog Search
Links to this page

Länka hit

Använd nedanstående rad. Markera raden, kopiera, och klistra sedan in i ditt inlägg.

Eller använd denna url: 





  Prenumerera med RSS